Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster
Close
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!”
Close
Månadens medlem

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Tommy Zäta släpper loss en salva om svikande karriärister, högersossar och havererade pensioner, när jag först ringer upp.

– Arg? Nä, det är bara som jag låter, säger han när vi ses efter dagens arbetspass i Göteborg.

Smyckade händer som slitit och får slita än. Gå i pension och sitta framför tv:n? Nej, det är inget för Tommy Zäta. Trots värken i nacken trivs han som sopgubbe. Till sommaren väntar golfen.
Smyckade händer som slitit och får slita än. Gå i pension och sitta framför tv:n? Nej, det är inget för Tommy Zäta. Trots värken i nacken trivs han som sopgubbe. Till sommaren väntar golfen. Foto: Justina Öster

Eller Blöteborg, som en chaufför skämtar. Passande denna ihärdigt regnande vinterdag. Tommys långa hår är samlat i en svans, fingrarna pryds av dödskalleringar. Han är fit, har hållit sig i form, inte minst genom träningen med arbetskamraterna.

Först tyckte han de var galna. Slet som djur för att få en eftermiddag i veckan ledig för träning – som hockey-bockey, fotboll och golf. Men snart var han själv inne i det.

Frågor behövs inte. Tommy drar hela sin yrkeshistoria från det han fick höra att han saknade läshuvud, borde skaffa sig ett jobb och tjäna pengar. Där finns en stolthet. Att han tackade nej till en möjlig karriär inom Socialdemokraterna, för att hans fackliga åsikter stundtals gick på tvärs. Jobbet som gruppledare på Renova lämnade han också, efter bara tre veckor.

– Du är en av oss nu, sa ledningen. Men jag kunde ju inte sluta lyssna på jobbarkompisarna, som visste hur saker och ting fungerade.

En klassfråga

Tommy spänner ögonen i mig. Det handlar om klass, att veta var man hör hemma: Bland arbetarna.

Mc-kort, igen! ”Teorin var svår, klarade den på fjärde försöket. Jag har inget läshuvud.”
Mc-kort, igen! ”Teorin var svår, klarade den på fjärde försöket. Jag har inget läshuvud.” Foto: Privat

Efter många år lämnade han sina fackliga uppdrag och på internationella kvinnodagen, den 8 mars, fyller han 65 år. Men pension är inte att tänka på.

– Jag skulle inte få ut mer än ungefär 15 000 kronor, plus tjänstepension. Det räcker inte att leva på. Här krävs ändring! Regeringen måste börja värna om arbetarfolket igen så att vi som slitit ut våra kroppar i jobbet har råd att gå i pension.

Men därmed inte stopp. Samhällets skyddsnät som alla skattebetalare bidrar till har havererat, anser Tommy. Han talar om sjukförsäkring och a-kassa, som arbetarna en gång byggde upp. Försäkringar som nu ofta ger kalla handen när anställda begär ersättning vid sjukdom, arbetsskador och arbetslöshet.

– Vi arbetare behöver större trygghet. En myndighet som växt sig över huvudet ska inte säga till mig att artrosen jag fått i jobbet är medfödd. Vi måste börja få ut av alla försäkringspengar vi betalat in, säger Tommy Zäta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rita Gréen:
    26 februari, 2021

    Heja dig Zäta 👍 Bra intervju 👍 Hoppas o få svinga med dig 🏌️‍♀️⛳

  2. Ann-Sofie Hermansson:
    26 februari, 2021

    Hej! Vill gärna dela artikeln på twitter, Zäta är min arbetskamrat, men det funkar dåligt! Vänligen soffan

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."