Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster
Close
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!”
Close
Månadens medlem

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Tommy Zäta släpper loss en salva om svikande karriärister, högersossar och havererade pensioner, när jag först ringer upp.

– Arg? Nä, det är bara som jag låter, säger han när vi ses efter dagens arbetspass i Göteborg.

Smyckade händer som slitit och får slita än. Gå i pension och sitta framför tv:n? Nej, det är inget för Tommy Zäta. Trots värken i nacken trivs han som sopgubbe. Till sommaren väntar golfen.
Smyckade händer som slitit och får slita än. Gå i pension och sitta framför tv:n? Nej, det är inget för Tommy Zäta. Trots värken i nacken trivs han som sopgubbe. Till sommaren väntar golfen. Foto: Justina Öster

Eller Blöteborg, som en chaufför skämtar. Passande denna ihärdigt regnande vinterdag. Tommys långa hår är samlat i en svans, fingrarna pryds av dödskalleringar. Han är fit, har hållit sig i form, inte minst genom träningen med arbetskamraterna.

Först tyckte han de var galna. Slet som djur för att få en eftermiddag i veckan ledig för träning – som hockey-bockey, fotboll och golf. Men snart var han själv inne i det.

Frågor behövs inte. Tommy drar hela sin yrkeshistoria från det han fick höra att han saknade läshuvud, borde skaffa sig ett jobb och tjäna pengar. Där finns en stolthet. Att han tackade nej till en möjlig karriär inom Socialdemokraterna, för att hans fackliga åsikter stundtals gick på tvärs. Jobbet som gruppledare på Renova lämnade han också, efter bara tre veckor.

– Du är en av oss nu, sa ledningen. Men jag kunde ju inte sluta lyssna på jobbarkompisarna, som visste hur saker och ting fungerade.

En klassfråga

Tommy spänner ögonen i mig. Det handlar om klass, att veta var man hör hemma: Bland arbetarna.

Mc-kort, igen! ”Teorin var svår, klarade den på fjärde försöket. Jag har inget läshuvud.”
Mc-kort, igen! ”Teorin var svår, klarade den på fjärde försöket. Jag har inget läshuvud.” Foto: Privat

Efter många år lämnade han sina fackliga uppdrag och på internationella kvinnodagen, den 8 mars, fyller han 65 år. Men pension är inte att tänka på.

– Jag skulle inte få ut mer än ungefär 15 000 kronor, plus tjänstepension. Det räcker inte att leva på. Här krävs ändring! Regeringen måste börja värna om arbetarfolket igen så att vi som slitit ut våra kroppar i jobbet har råd att gå i pension.

Men därmed inte stopp. Samhällets skyddsnät som alla skattebetalare bidrar till har havererat, anser Tommy. Han talar om sjukförsäkring och a-kassa, som arbetarna en gång byggde upp. Försäkringar som nu ofta ger kalla handen när anställda begär ersättning vid sjukdom, arbetsskador och arbetslöshet.

– Vi arbetare behöver större trygghet. En myndighet som växt sig över huvudet ska inte säga till mig att artrosen jag fått i jobbet är medfödd. Vi måste börja få ut av alla försäkringspengar vi betalat in, säger Tommy Zäta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rita Gréen:
    26 februari, 2021

    Heja dig Zäta 👍 Bra intervju 👍 Hoppas o få svinga med dig 🏌️‍♀️⛳

  2. Ann-Sofie Hermansson:
    26 februari, 2021

    Hej! Vill gärna dela artikeln på twitter, Zäta är min arbetskamrat, men det funkar dåligt! Vänligen soffan

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Jimmy Liljensöe trivs med att köra timmerbil och möta ut­maningarna – ensam i skogen. Foto: Justina Öster

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

ArbetsLIV
Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.