Sören – polisen som stoppar fiffel på vägen
Sören Johansson är polisen som drar in miljoner när han stoppar lastbilar som bryter mot lagar och regler. Själv kallar han det ett hantverk som kräver fingertoppskänsla – plus en fungerande kontokortsmaskin.
Förra året förstärkte Sören Johansson och hans gäng statskassan med en och en halv miljon kronor som betalades på plats av åkerier och chaufförer som bröt mot regler. Under årets första två månader rusade summan upp till runt en halv miljon.
Skillnaden stavas cabotagebrott – och lagändringen som gör att polisen nu kan ta en sanktionsavgift av den som bryter mot bestämmelserna om hur mycket utländska åkerier får köra inrikestrafik i Sverige.
– Men pengarna är inte viktiga för oss, säger Sören Johansson. Vi vill få ordning och reda i transportbranschen. Drägliga förhållanden för dem som kör. Lagliga transporter. Och lika villkor för svenska och utländska åkerier.
Platsen är en kontrollplats på E6:an strax utanför Helsingborg. I en liten kur sitter trafikpolisen Sören Johansson och väntar på två vitryska chaufförer som ska komma tillbaka med laddat kontokort.
De kör för ett lettiskt åkeri och har just blivit kollade av trafikgruppen, två poliser och två bilinspektörer. Mycket var i sin ordning: Förarna har arbetstillstånd, de bryter inte mot cabotagereglerna, fordonet är ok.
Dock är lasten för tung. Det innebär att gods måste hämtas och att chaufförerna ska se till att straffavgiften på 7 800 kronor blir betald på plats.
Efter en halvtimme kommer de tillbaka till kuren, åkeriet har satt in pengar och de kan betala sin skuld till den svenska staten. Chaufförerna får tillbaka sina tillstånd, en kopia på beslutet om överlastavgift samt ett kvitto.
Många utländska lastbilar rullar på E6:an från Helsingborg och norrut. Antalet olagliga transporter har exploderat, enligt Sören Johansson. Från årsskiftet har teamet rätt att hålla kvar bilar genom att låsa fast ett hjul.
– Ärligt talat, säger Sören Johansson, det där med klampning är ingenting som vi har frågat efter. Här har vi alltid fått in pengarna ändå, chaufförerna står kvar tills åkeriet eller speditören sätter in dem. Ingen vill köra ifrån sina handlingar – och vi har gjort det enkelt att betala.
Mer efterlängtad är i stället en lag om beställaransvar, något som har diskuterats i åratal men kräver en ny statlig utredning innan den skulle kunna bli av.
– Någon köper de här transporterna, säger Sören Johansson. Och det är företag som själva talar om kvalitetssäkring. Men vilka krav ställer de? Vill de veta vem sitter i hytten? Vad han får för lön? Eller hur godset är lastsäkrat?
Så var det den där fingertoppskänslan. Den använder Sören Johansson när han står med motorcykeln på en viadukt ovanför E6:an och spanar efter lastbilar som ska kollas. Tecknen är ett fordon i lite risigt skick, tungt lastat, kanske en utländsk bil med svensk trailer.
– Det vi ser är en form av människohandel, säger han. Förarna har runt 7 000 kronor i månaden, kanske upp till 10 000, och inga sociala förmåner. De bor i hytten, äter vad de har med sig, har varken dusch eller toa.