Sörmland upphandlar färdtjänsten på nytt
Det har stormat länge kring färdtjänsten i Sörmland. Ett företag med skatteskulder, trafikfarliga fordon, tvivelaktiga uppsägningar och löner som inte betalas i tid kör både skolbarn och sjuka åt kommun och landsting. Men nu görs en ny upphandling.
Trots återkommande problem med det mesta – som till exempel löner under kollektivavtalsnivå, löner som inte betalas ut i tid, skatteskuld och undermåliga fordon – har företaget Nävertorps specialtransport fått fortsätta köra samhällsbetalda resor för Sörmlandskommuner och landstinget. Förklaringen är en tvist som ligger och väntar på ett avgörande i Kammarrätten i Jönköping.
För när en ny upphandling gjordes hösten 2014 sorterades Nävertorps specialtransport bort, bland annat med hänvisning till flera allvarliga fel i yrkesutövningen. Företagets vd Sultan Salimovic överklagade men förlorade i förvaltningsrätten. Nu ligger ärendet och väntar i kammarrätten. Under tiden görs nu alltså en ny upphandling.
– En av anledningarna är att det har tagit så lång tid med överklagandet. Vi hade ju från början hoppats på att ha det nya avtalet i hamn för ett och ett halvt år sedan, säger Christina Södling, som är förtroendevald för Socialdemokraterna i Landstinget Sörmland och sitter med i kollektivtrafikmyndigheten.
Den nya upphandlingen med nya avtal ska börja gälla 2017. Fram till dess är det avtalet med Nävertorps specialresor som måste fortsätta gälla. Tyvärr, säger Christina Södling och suckar.
– Vi får se till att fortsätta med kvalitetsuppföljningen som vi håller på med och göra situationen så bra som möjligt det kommande året.
Transports ombudsman Kjell Arbestål säger till Transportarbetaren att han vill få ett slut på upphandlingar av samhällsbetalda resor.
– Landstinget bör ta det i egen regi, säger han. Det är det enda sättet att bli av med oseriösa företag.
Christina Södling är öppen för förslaget.
– Ja, de tankarna har ju funnits ibland, det kan jag ju säga, säger hon.
Vad hindrar er?
– För det första är det ett system vi har i dag. Men vi för faktiskt redan diskussioner om hur vi kan få den kvalitet som vi vill ha på våra tjänster. Får vi det genom upphandling eller får vi det inte?