Sparkad efter tidningsintervju
Taxiförare Kalle Ohlsson och hans kollega blev av med jobbet när han berättade för Södermanlands nyheter om problemen med att jobba för Tuwas underentreprenörer. Åkaren på Nävertorpstaxi, förarnas arbetsgivare, hävdar att uppsägningen handlar om arbetsplatsbrist.
I slutet av februari intervjuades Kalle Ohlsson och hans kollega av Södermanlands nyheter. Frågan handlade om vad de tyckte om att företaget Tuwas färdtjänstavtal löper ut och troligen kommer det inte förlängas. Vid intervjutillfället arbetade båda förarna för en av Tuwas underentreprenörer, åkeriet Nävertorpstaxi, som hyr bilar av Tuwa.
I artikeln berättar förarna att de båda har fått byta arbetsgivare flera gånger under de senaste åren, vilket påverkat både lön och arbetsmiljö negativt. Den senaste försämringen var att övertidsersättningen drogs in.
Skälet till att Kalle Ohlsson och hans kollega bytt arbetsgivare så frekvent är Tuwas svåruppfyllda kontrakt med sina underentreprenörer. Många åkerier har tvingats i konkurs. Oredan med Tuwas underentreprenörer har även påverkat kvaliteten på färdtjänsten i regionen. Kalle Ohlsson och hans kollega säger också till tidningen att problemen även beror på företaget Samres. Samres trafikleder färdtjänsten och sköter faktureringar för resorna.
Kalle Ohlsson uppger att det var på tisdagen efter att artikeln publicerats som han blev uppsagd.
– Det var den lokala chefen som gav mig beskedet. Meningen var nog att han inte skulle ge mig någon förklaring. Men när jag påpekade att det var konstigt, eftersom jag hör till de mer erfarna chaufförerna kunde han inte hålla tyst. Då sa han att det berodde på artikeln.
Eftersom Kalle Ohlsson nyligen börjat på företaget Nävertopstaxi hade han en provanställning, trots mångårig erfarenhet. Hans förra arbetsgivare, Tuwas tidigare underentreprenör Nyckeln färdtjänst, försattes nämligen i konkurs i november förra året. Och på grund av provanställningen var det lätt för Nävertorpstaxi att säga upp Kalle Ohlsson.
När han ringde upp sin högsta chef, Sultan Salimovic, för att få höra från honom vad anledningen till uppsägningen var, blev det ett kort samtal.
– När jag frågade varför just jag hade blivit uppsagd svarade han att ”det vet du”, sedan hade han inte tid att prata längre.
– Jag undrar ju om uppsägningen kommer efter påtryckningar från Tuwa, men det har jag inga bevis för. I Tuwas avtal blir underentreprenören i princip livegen.
Transportarbetaren tog kontakt med Sultan Salimovic och frågade varför Kalle Ohlsson sagts upp.
– Arbetsplatsbrist, vi har inget jobb åt honom, säger han.
Har du fått påtryckningar från Tuwa?
– Nej, de kan inte bestämma över oss. Vi leasar bilarna av dem, men vi gör som vi själva vill.
Har uppsägningen något att göra med att Kalle Ohlsson uttalat sig tidningen?
– Det gör inte det, men det har påverkat situationen. Det var många andra saker också. Är man provanställd ska man hålla sig i skinnet. Så mycket kan jag säga.
Var det något utöver att han uttalade sig i tidningen som gjorde att han fick sluta?
– Nej, men vi har brister i ekonomin och klarade inte av att ha honom kvar. Vi kanske kommer bli tvungna att säga upp tio anställda. Kalle vet varför han blev uppsagd, han vet att det är brist på resurser.
Kalle Ohlsson har uppgett för Transportarbetaren att du inte gav honom något besked om varför han sagts upp när han tog kontakt med dig. Stämmer det?
– Hans platschef borde ha gett honom svar på den frågan. Därför borde han veta varför han fick sparken, säger Sultan Salimovic.