Sparpaket slår hårt mot bud
Tidningsbud. Nära hälften av Västsvensk Tidningsdistributions tidningsbud kan tvingas sluta i vissa områden. Under hösten genomför distributionsbolaget stora förändringar i utdelningen av morgontidningar, en följd av neddragningar hos mediejätten Stampen.
Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) levererar morgontidningar och paket till 800 000 hushåll, från Strömstad i norr till Laholm i syd och Alingsås i öst. För många prenumeranter utanför tätorterna i Västsverige kommer det snart inte vara möjligt att få ”sin” morgontidning hemburen.
Då allt färre prenumererar på papperstidningen blir kostnaden för distributionen per tidning allt högre. För hög, enligt VTD.
– Vi gör en översyn av hela vårt område. Hela samhället förändras, allt fler kunder efterfrågar digitala prenumerationer, säger VTD:s vd Annika Nyberg till TTELA.
Tidningen TTELA har sitt spridningsområde i fyra kommuner: Trollhättan, Vänersborg, Mellerud och Lilla Edet. Från och med den 1 november i år slutar VTD att köra ut tidningen till omkring 700 prenumeranter, boende i glesbefolkade delar i spridningsområdet.
Neddragningen drabbar tidningsbuden.
– Ja, tyvärr, vi har en övertalighet. Drygt 25 anställda måste sluta, det är nästan halva styrkan, säger Annika Nyberg.
Men vd:n på VTD säger också att distributionsbolaget inte helt ska upphöra med utdelningen av papperstidningar:
– Målsättningen är att få lönsamhet i vår verksamhet så att vi kan hålla i gång distributionen av tidningar så länge som möjligt.
Fler yrkesgrupper
Men det är inte bara tidningsbuden som främst delar ut TTELA som drabbas. Samtliga 16 tidningstitlar som distribueras av VTD berörs på liknande sätt.
VTD ingår i koncernen Stampen Media, som genomför ett stort sparpaket för närvarande. Orsaken är en kraftigt vikande annonsmarknad – de första sju månaderna i år minskade Stampens annonsförsäljning med 30 miljoner kronor jämfört med samma period 2022. I augusti var tappet ytterligare tio miljoner kronor.
Varslen inom koncernen väntas slå brett, mot såväl bemanning på redaktioner, tidningarnas övriga avdelningar som distributionen.
Det var vid ett informationsmöte den sista augusti som Stampen Medias vd Johan Hansson meddelade att bolaget måste genomföra besparingar som innefattar en neddragning av antalet anställda i koncernen.
Alingsås Tidning är en av titlarna inom Stampenkoncernen.
– Det är ännu inte klart hur sparpaketet kommer påverka, men det kommer troligen klarna inom de närmaste veckorna, säger Per Anger, chefredaktör och ansvarig utgivare för Alingsås Tidning.
Klart är däremot att utdelningen av papperstidning upphör redan den 17 oktober. Det gäller hushåll utanför tätorterna; Alingsås, Vårgårda och Herrljunga.
Berörda prenumeranter i hela Västsverige har fått information om vad som gäller för just deras tidning.
Stampen Media skriver på sin hemsida också hur bolaget erbjuder sig att ”stötta” vid övergång till digital läsning i samband med att ”vårt distributionsbolag VDT, Västsvensk Tidningsdistribution, kommer att genomföra förändringar i sin distribution”.
Förändringar som för tidningsbuden alltså i hög grad innebär övertalighet och förlorade arbetstillfällen.