Specialiståklagare tar hand om fusk i åkeribranschen

Rekryteringen är i full gång. En speciell åklagare ska ta hand om fusket i åkeribranschen och andra brott inom yrkestrafiken. Efter årsskiftet ska specialiståklagaren finnas på plats i Östersund eller Karlskrona.

Sedan ett par år har särskilda trafikåklagare hanterat mindre grova trafikbrott. De finns i Östersund och Karlskrona och har hittills utrett brott i hela landet, där straffet är högst böter. Bakom den tidigare omorganisationen fanns starka önskemål från åkeribranschen.

Nästa år blir åklagarna med särskild kompetens för trafikbrott ännu mer specialiserade. Kammaråklagare Lillemor Ersberg i Östersund berättar:

– Vi som redan jobbar med det här kommer att ta över många fler och grövre brott. Även misstänkta som riskerar fängelse ska hamna hos oss, förutom de tidigare ärendena med bötesstraff.

För henne och kollegan i Karlskrona handlar det till exempel om brott mot de lagar som styr kör- och vilotiderna, yrkeskompetensbevis, transport av farligt brott, taxitrafik … samt alla de trafikbrott som inte bara yrkesförare kan göra sig skyldiga till.

Den stora nyheten på åklagarsidan är dock att det dessutom ska anställas en åklagare som specialiserar sig på fusk i åkeribranschen. Det kan handla om cabotagebrott (när utländska åkeriföretag kör för många inrikeskörningar i Sverige) och annat där det är företaget och inte chauffören som ska utredas – och kanske ställas inför rätta.

– Det är en projektanställning till en början som sedan ska utvärderas, säger Lillemor Ersberg. Och planen är att personen ska sätta i gång efter årsskiftet, antingen här eller i Karlskrona.

Hennes erfarenheter av att vissa trafikbrott har centraliseras till två åklagarkammare i landet är goda. Utvärderingar visar också att ärendena har gått snabbare, fler personer har åtalats och fallen har hanterats mer enhetligt än tidigare.

Att Åklagarmyndigheten nästa år går vidare och placerar även yrkestrafikbrotten hos en enda åklagare var tidigare i dag inrikesminister Anders Ygemans svar på en fråga från riksdagsledamoten Sten Bergheden (M).

Bergheden efterlyser ökat samarbete mellan polis och åklagare för att minska fusket inom åkeribranschen. Ygemans svarar att han har ”fullt förtroende för Åklagarmyndighetens arbete med trafikmål och dess förmåga till samarbete med polisen”, men presenterar samtidigt nyheten om specialiståklagaren som håller på att rekryteras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.