Speditör friad i rätten
Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.
– Nu ska vi dra lärdom av domen, säger Mikael Bäckström, kammaråklagare med trafikbrott som specialitet.
Han ledde förundersökningen mot det speditionsföretag som ställdes inför rätta, men överlät åt en annan åklagare att driva fallet i Uppsala tingsrätt. Det är Mikael Bäckström som nu ska gå igenom domen för att granska om han själv eller polisen har brustit i arbetssätt och behöver veta mer om vilka bevis som krävs.
– Lagen om beställaransvar är knepig och rätt så ny för polisen och oss åklagare, säger han. Den har ändrats i sommar, men är ändå så lik att vi kan dra slutsatser av den här domen.
Bakgrund:
Trafikpolisen stoppade för två år sedan en bulgarisk lastbil i Skutskär, utanför Gävle. Ekipaget var på väg med pappersbalar till Göteborgs hamn.
Chauffören, som kom från Makedonien, berättade att han kommit till Sverige i slutet av juli 2016 och i flera månaders tid hade kört inrikestrafik till och från Göteborgs hamn. Med några avstickare till Norge.
Utifrån fraktsedlar och körjournal misstänkte polisen att han hade brutit mot reglerna om cabotage, det vill säga att han hade kört fler än de tillåtna inrikestransporterna i Sverige. Även den firma som hade anlitat åkeriet granskades, en del av ett stort internationellt speditionsbolag.
Rättegången:
Onsdag för två veckor sedan hölls förhandlingarna i Uppsala tingsrätt.
Åklagaren Linn Lööw hävdade att speditören hade beställt 25 transporter som skett olovligt i Sverige. Det anlitade åkeriet är utan svenskt trafiktillstånd och transporterna har brutit mot cabotagereglerna, sa hon. Företagets vd nekade till brott.
Domen:
I dag slog tingsrätten fast att speditören inte har gjort sig skyldig till brott mot beställaransvaret. Domstolen fick ingen tydlig bild av hur transporterna hade utförts – vare sig från åklagaren eller genom bevisningen. Det fanns heller inga bevis för att det stämda företaget hade beställt fler än två av de 25 transporterna.
Dessutom går rätten på företagets linje: Även om olagliga transporter har körts hade beställaren ingen anledning att anta detta.
Det räcker alltså att en speditör kollar anlitade åkerier när de först anlitas, och att de då förbinder sig att följa lagarna. Plus att speditören sedan gör stickprovskontroller.