Spektakulärt värderån i Stockholm
En av Loomis värdebilar rånades i Stockholmsförorten Akalla i morse. Rånarna använde bland annat fotanglar och en ”kättingfälla” för att komma undan. Tillvägagångssättet påminner om de mest spektakulära värdetransportrånen runt mitten av 00-talet.
Rånarna slog till tidigt på måndagsmorgonen, när bilen stod parkerad utanför Loomis kontor i Akalla. Tre rånare beväpnade med yxor trängde sig in i bilen och tvingade till sig värdeväskorna.
– Jag vet inte om jag får gå ut med några summor, men det handlar inte om några småslantar i alla fall, säger Magnus Kinnunen, huvudskyddsombud på Loomis.
Han uppger att ingen skadades fysiskt, och att väktarna mår ”efter omständigheterna bra.”
Polisen inledde omedelbart en stor insats, men försenades av att rånarna spritt så kallade fotanglar över flera vägar runt om i Stockholmsområdet. I Husby hade de dessutom spänt en sorts ”kättingfälla” tvärs över vägen, vilket sinkade polisen med åtminstone 15 minuter.
Två olika flyktbilar påträffades senare. Den ena stod övergiven på en gata i Kista, och den andra hittades brinnande i en tunnel under E4:an i Sollentuna.
– Om man ser till allt som pågått runt omkring, så är det här inte något som händer varje dag. Och att det lagts fotanglar på flera ställen samtidigt tyder ju på att det var fler inblandade än de tre som deltog i själva rånet, säger Kjell Lindgren, inspektör på polisens operativa avdelning.
Under första halvan av 00-talet begicks ett stort antal spektakulära värdetransportrån i Sverige. Åren 2000 till 2005 utfördes i genomsnitt 42 värderån om året, enligt polisens statistik, men därefter började antalet sjunka stadigt för varje år.
2012 bröts trenden, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Från 35 värderån 2011, ökade antalet till 50 stycken 2012.
BRÅ har ännu inte sammanställt sin helårsstatistik för fjolåret, men under första halvåret 2013 anmäldes 16 värdetransportrån i Sverige. De preliminära siffrorna pekar alltså åter mot en nedgång.
Men det avancerade rånet i Akalla för tankarna till de mest turbulenta åren runt mitten av 00-talet.
– Vi på Loomis hade dessutom ett värdetransportrån med en skjutning strax före jul. Visst känns det lite som en återgång till tidigare år, säger Magnus Kinnunen.
Vad gör ni nu?
– Vi har inlett en dialog med företaget. De har redan presenterat några förslag till förbättringar av fordonen, och idéer om ändringar i rutinerna. Företagsledningen tar det här på stort allvar och vi har ett bra samarbete med dem, säger Magnus Kinnunen.