Ledare

Stå upp för den svenska modellen!

Ordförandeord. Den svenska modellen utmanas på allvar av Elon Musk och hans företag Tesla. Det verkar som om företaget på riktigt tycker att man står över den i Norden gällande modellen med kollektivavtal, och parter som hanterar frågorna på arbetsmarknaden.

Historien påminner en hel del om den match som svensk arbetarrörelse för ett antal år sen gick med det amerikanska företaget Toys R Us. Den gången var det Handels som fick ta det första varslet. Det slutade med att flera förbund inom LO, och även på tjänstemannasidan, samordnade sig rejält och vann kampen efter tre månaders konflikt.

IF Metall har nu varslat om strejk på Teslas verkstäder i Sverige, samt på ytter­ligare ett antal kontraktsverkstäder som utför service och reparationer på Teslabilar.

Vi fick nästan omgående en hemställan från IF Metall om sympatiåtgärder, och jag förstår det fullt ut. Det här är inte en kamp som IF Metall kan klara av själva, utan här måste svensk arbetarrörelse ställa upp med all tänkbar sympati och total sammanhållning. Vi har satt lossning och lastning av Teslabilar i svenska hamnar i blockad. Och behövs det så är vi beredda att göra mer för att stötta kampen för svenska kollektivavtal på svenska arbetsplatser.

Jag hoppas verkligen att övriga LO-förbund och LO är beredda att göra detsamma. Detta är ett alldeles utmärkt tillfälle för den svenska fackföreningsrörelsen att sluta upp i en gemensam och livsavgörande fråga för oss. Det kan verkligen behövas och här hoppas jag att LO kan ta en roll som samordnare.

Tänk er att IF Metall tar strejken på verkstäderna, att vi stänger hamnarna, Fastighets tar bort städningen, och att Elektrikerna stänger ner elen hos Tesla och stoppar underhållet på Teslas laddare.

Om sen Unionen repar lite mod och varslar på tjänstemannasidan för kollektiv­avtal…

Svenskt Näringsliv borde kliva ur garderoben och bli tydliga med att i Sverige har man kollektivavtal i stället för att gnälla om att våra varsel möjligen kan göra det svårt för företag med avtal.

Så hur menar Svenskt Näringsliv, kan man ju undra. Ena stunden hyllar de den svenska modellen, i nästa andetag kritiserar de våra varsel. Borde inte de, på samma sätt som vi, stå upp för den svenska modellen? Eller passar det bara när det passar Svenskt Näringsliv?

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.