Jonna Bornemark
Close
Filosofen Jonna Bornemark vid Södertörns högskola mäter inte sina steg. Men hon har koll på hur många gånger radioprogrammet Filosofiska rummet, om hur vi mäter och siffersätter, har delats i sociala medier.
Close

”Stå upp mot mätsamhället”

6 frågor. Vårt samhälle har drabbats av mäthysteri, anser filosofen Jonna Bornemark. Vi mäter hur lång tid en färdtjänstresa får ta, hur mycket en lager- och terminalarbetare ska hinna på en timme – och våra egna steg.

1. Hur hamnade vi i det du kallar ett mätsamhälle, där arbete siffersätts?

– Det har att göra med vår syn på kunskap och förnuft, där en kalkylerande rationalitet fått övertag. Jag säger inte att det alltid är fel att mäta, tvärtom, man ska organisera jobbet så bra som möjligt så att man får ut mest för pengarna. Men all kunskap låter sig inte mätas, som exempelvis hur färdtjänstföraren hanterar en svår mänsklig situation. Det måste finnas förståelse för att resenärer behöver olika mycket hjälp eller att det blir stopp i trafiken i de system som styr arbetet.

2. Du är kritisk mot att administrationen tar en allt större tugga av resurserna i olika verksamheter, särskilt inom välfärden?

– Administration ska vara till hjälp för verksamheten och inte hindra anställda att utföra ett professionellt arbete. Vi sätter för stor tilltro till stora övergripande styrningssystem och skriver manualer, för att göra människor utbytbara. Men vi kan inte skriva manualer för alla situationer. De skulle bli jättelika!

3. Dagens syn på kunskap är fattig och rätt enfaldig, anser du?

– Ja, men för att se det behöver man ta ett steg tillbaka och ta filosofer från en annan tid till hjälp. I dagens mätande strävar vi hela tiden efter att bli av med den mänskliga faktorn. Vi måste fråga oss: Vad är viktigt att mäta?

Krackelerade gatstenar
Mätsamhället leder till att många slits sönder av etisk stress och tvång att redovisa varje arbetsmoment.  Foto: Justina Öster

4. Varför har vi säljtävlingar på bensinmackar och pulsmätare på fritiden?

– För att det är enkelt att mäta. Men att en person är duktig på att sälja skumtomtar säger ingenting om hens förmåga att hantera knepiga situationer under sena kvällar.

5. Du har skrivit boken Det omätbaras renässans. Vad vill du uppnå?

– Jag vill se en förskjutning av vårt tänkande och ge större utrymme för omdöme och empati. I dag slits många sönder av etisk stress och tvång att redovisa varje arbetsmoment. Jag vill ge människor råg i ryggen att göra motstånd och försöka förändra. Mikromotstånd finns redan, anställda som säger till chefen: Jag hann inte det där för det här mellanmänskliga var viktigare.

6. Du talar om tillit i stället för tidshets, kontroller och misstänkliggörande?

– Människor är kloka och vi måste våga lita på att de gör sitt bästa. Forskning visar att personer som känner sig delaktiga och får vara med och styra över sitt arbete tar ansvar, trivs och håller över tid. Styrning är en viktig fråga för facket att driva.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daga Wennerström:
    8 januari, 2019

    När man bygger en bro är det viktigt att mäta rätt, inge fel med mätning det handlar bara om vad man mäter

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.