Stå upp mot social dumpning i EU
– Kampen mot den sociala dumpningen av löner och arbetsvillkor i Europa är vår helt överskuggande fråga att jobba med. Avregleringarna inom transportsektorn drabbar arbetarna hårdast. Så säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som vid kongressen valdes om till ordförande i ETF.
Kongressen samlade över 400 fackliga representanter från drygt 30 europeiska länder. Temat var det krisande Europa där arbetarrörelsen kämpar mot sjunkande medlemstal, hög arbetslöshet och nyliberal agenda, ”Från global kris till global rättvisa. Europeiska Transportarbetare slår tillbaka”.
Svenska Transport med cirka 62 800 medlemmar ingår i ETF som representerar över 2,5 miljoner transportarbetare. Vad betyder det med en svensk ordförande i federationen?
– Transports medlemmar påverkas i hög grad av besluten som fattas i Bryssel därför jobbar vi mycket med påverkan gentemot EU. Självklart får vi med ordförandeskapet en annan tyngd och en starkare röst, säger Lars Lindgren.
Han anser att de svenska facken borde satsa betydligt hårdare på att bevaka arbetarnas intressen och trycka på beslutsfattarna inom EU. LO:s, TCO:s och Sacos gemensamma Brysselkontor har för lite resurser i dag när lobbying betyder allt.
– Vi skulle behöva två, tre personer från varje fackförbund stationerade i Bryssel. I dag lyckas vi hindra en del förslag men missar vissa, i det ständiga flödet. Beslutsfattandet har i hög grad flyttats från nationell till europeisk nivå.
På kongressen reste sig den ena representanten efter den andra, från Ungern och Kroatien till Spanien, Tyskland och England och vittnade om effekterna av EU:s avregleringar inom vägtransportsektorn, järnvägen och de allmänna kommunikationerna. Resultaten är bland annat kraftigt sänkta löner, långa arbetsdagar, tillfälliga anställningar och försämrad trygghet, deltider, farliga jobb och fler dödsolyckor. Samtliga beskrev en fackföreningsrörelse som motas tillbaka till förmån för ekonomisk vinning och det överordnade målet om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna.
– Starkast intryck på mig gjorde järnvägsarbetarnas ilska över avregleringarna inom järnvägen, som bland annat lett till flera dödsolyckor i England. EU-politikerna vill av miljöskäl ha en övergång från vägtransporter till spårbunden trafik, men det ser jag som helt omöjligt i dagsläget.
– Så länge man fortsätter att ohejdat dumpa villkoren inom vägtransporterna och strunta i lagar och regler så kommer de att dominera eftersom de är billigast. Avregleringarna har fullständigt slagit undan benen på miljö- och klimatarbetet, varnar han.
Lars Lindgren uppmanar Transports medlemmar att gå till valurnorna vid EU-valet nästa år.
– Vi måste sätta press på politikerna om värdiga arbetsvillkor.
Den europeiska fackföreningsrörelsen har stora problem att hålla fast vid modellen med kollektivavtal kring löner och villkor, som träffas i mellan fack och arbetsgivare, beskriver Lindgren.
– De tyska facken har tvingats släppa många kollektivavtal, bland annat inom livsmedels- och transportindustrin. På det politiska planet diskuterar man nu i stället att införa lagstiftning om minimilöner. Om de införs skulle de hamna på 8,50 euro per timme, 77 svenska kronor.
– Det går inte att leva på! Jag ser det som en katastrof och ett allvarligt hot mot vår svenska modell.
Lars Lindgren varnar också för en annan tysk företeelse, som kan sprida sig över gränserna. Det handlar om så
kallade minijobs, kortare påhugg där människor tvingas komplettera med socialbidrag för att klara sig.
– Vi upplever ett krig mot arbetare. Inom ETF handlar det om att mobilisera motstånd. Alla länder inom EU slåss med samma problem, därför måste vi arbeta tillsammans och hitta gemensamma lösningar.
Fotnot. Cabotage är tillfälliga inrikestransporter av utländska företag.
En längre intervju med Lars Lindgren finns på www.transportarbetaren.se.