Stå upp mot social dumpning i EU

– Kampen mot den sociala dumpningen av löner och arbetsvillkor i Europa är vår helt överskuggande fråga att jobba med. Avregleringarna inom transportsektorn drabbar arbetarna hårdast. Så säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som vid kongressen valdes om till ordförande i ETF.

Kongressen samlade över 400 fackliga representanter från drygt 30 europeiska länder. Temat var det krisande Europa där arbetarrörelsen kämpar mot sjunkande medlemstal, hög arbetslöshet och nyliberal agenda, ”Från global kris till global rättvisa. Europeiska Transportarbetare slår tillbaka”.

Svenska Transport med cirka 62 800 medlemmar ingår i ETF som representerar över 2,5 miljoner transportarbetare. Vad betyder det med en svensk ordförande i federationen?

– Transports medlemmar påverkas i hög grad av besluten som fattas i Bryssel därför jobbar vi mycket med påverkan gentemot EU. Självklart får vi med ordförandeskapet en annan tyngd och en starkare röst, säger Lars Lindgren.

Han anser att de svenska facken borde satsa betydligt hårdare på att bevaka arbetarnas intressen och trycka på beslutsfattarna inom EU. LO:s, TCO:s och Sacos gemensamma Brysselkontor har för lite resurser i dag när lobbying betyder allt.

– Vi skulle behöva två, tre personer från varje fackförbund stationerade i Bryssel. I dag lyckas vi hindra en del förslag men missar vissa, i det ständiga flödet. Beslutsfattandet har i hög grad flyttats från nationell till europeisk nivå.

På kongressen reste sig den ena representanten efter den andra, från Ungern och Kroatien till Spanien, Tyskland och England och vittnade om effekterna av EU:s avregleringar inom vägtransportsektorn, järnvägen och de allmänna kommunikationerna. Resultaten är bland annat kraftigt sänkta löner, långa arbetsdagar, tillfälliga anställningar och försämrad trygghet, deltider, farliga jobb och fler dödsolyckor. Samtliga beskrev en fackföreningsrörelse som motas tillbaka till förmån för ekonomisk vinning och det överordnade målet om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna.

– Starkast intryck på mig gjorde järnvägsarbetarnas ilska över avregleringarna inom järnvägen, som bland annat lett till flera dödsolyckor i England. EU-politikerna vill av miljöskäl ha en övergång från vägtransporter till spårbunden trafik, men det ser jag som helt omöjligt i dagsläget.

– Så länge man fortsätter att ohejdat dumpa villkoren inom vägtransporterna och strunta i lagar och regler så kommer de att dominera eftersom de är billigast. Avregleringarna har fullständigt slagit undan benen på miljö- och klimatarbetet, varnar han.

Lars Lindgren uppmanar Transports medlemmar att gå till valurnorna vid EU-valet nästa år.

– Vi måste sätta press på politikerna om värdiga arbetsvillkor.

Den europeiska fackföreningsrörelsen har stora problem att hålla fast vid modellen med kollektivavtal kring löner och villkor, som träffas i mellan fack och arbetsgivare, beskriver Lindgren.

– De tyska facken har tvingats släppa många kollektivavtal, bland annat inom livsmedels- och transportindustrin. På det politiska planet diskuterar man nu i stället att införa lagstiftning om minimilöner. Om de införs skulle de hamna på 8,50 euro per timme, 77 svenska kronor.

– Det går inte att leva på! Jag ser det som en katastrof och ett allvarligt hot mot vår svenska modell.

Lars Lindgren varnar också för en annan tysk företeelse, som kan sprida sig över gränserna. Det handlar om så
kallade minijobs, kortare påhugg där människor tvingas komplettera med socialbidrag för att klara sig.

– Vi upplever ett krig mot arbetare. Inom ETF handlar det om att mobilisera motstånd. Alla länder inom EU slåss med samma problem, därför måste vi arbeta tillsammans och hitta gemensamma lösningar.

 

Fotnot. Cabotage är tillfälliga inrikestransporter av utländska företag.
En längre intervju med Lars Lindgren finns på www.transportarbetaren.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.