En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster
Close
En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson.
Close

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

– Jag mådde riktigt dåligt och var inte mig själv, säger han.

Andres är 25 år och har jobbat på två olika bensinstationer under fyra år. Den här kvällen mådde han inte bra.

– Min mamma hade fått bröstcancer, så jag var helt chockad. Mitt långa förhållande hade också tagit slut. Allt hände inom två veckor. 

En kund som kände Andres chef kom till macken. Hon berättade för chefen att hon sett honom dricka en energidryck under passet och blev misstänksam. Chefen kollade film­en på övervakningskameran som visade att det stämde. Han hade heller inte betalat varken för dryck eller proteinbars.

Andres undrar varför misstankarna riktades mot just honom.

– Tyckte hon det var konstigt att jag drack energidryck för att jag är svarthårig och har utländskt utseende eller? Alla andra som jobbar äter och dricker ju bakom kassan.

– Det är extra tufft att jobba ensam, försvarar han sig. Jag ville inte ens vara där, men försökte ändå göra mitt jobb.

Har det hänt att du tagit något förut?

– Nej, aldrig, aldrig! Jag minns inte själv att jag tog något, jag var så borta.

Andres fick träffa både platschef och distriktschef. Han förklarade läget och erkände att det var hans eget fel.

– Jag vet att det är fel!

Tycker du att arbetsledningen borde ha översett med ditt felsteg?

– Jag har ställt upp och gett det här företaget mycket mer än jag fått tillbaka. Lite mer uppskattning från cheferna hade behövts.

Andres hade svårt att ta in att han fick gå hem direkt.

– Jag kände att jag förlorat allt. Det var verkligen för mycket, säger han.

Eftersom Andres blev avskedad, och samma datum sa upp sig själv, har han inte rätt till ersättning från a-kassan förrän efter 45 dagar. 

– Jag bor i egen lägenhet och lever på marginalen, har lånat lite pengar av min pappa, tyvärr. Det är inget jag tycker om, säger han.

Transports ombudsman ­Peter Åkesson i Göteborg gick i Transport­arbetarens sommarnummer ut och varnade anställda från att ta något på jobbet. Efter det fick Andres (i artikeln) gå.

– I en period före semestrarna hade jag ett fall i veckan men nu har det lugnat ner sig. Det här är ofta personliga tragedier, väldigt sorgliga historier där människor blir av med sin försörjning, säger han.

– I ett fall handlade det om en kvinna med barn, huslån och skulder. Att då komma hem och säga: Jag tog en glass och blev av med jobbet… Partnern blev ifrån sig, konsekvensen kan bli skilsmässa.

Cirkel K:s HR-chef beskrev i sommarnumret kedjans nolltolerans mot stölder. Hamburgare, glass eller bulle, värdet spelar ingen roll.

– Ta inget som inte är ditt på jobbet, oavsett var du arbetar, råder Peter Åkesson.

En koll med Transports avdelning i Stockholm visar inte på liknande problem. På Malmöavdelningen har ombudsman Linda Svensson inte heller märkt någon uppgång i stölder på mackar, som lett till att anställda fått gå.

– Det händer, men inte varje vecka. Min erfarenhet är att Circle K­ är 100 procent konsekventa. Du får inte ta något. De är också väldigt tydliga med vad som gäller vid anställningen, personalen får underteckna ett formulär, säger hon. 

Möjligen kan arbetsgivare på mindre stationer utanför de stora kedjorna vara lite mildare, resonerar Linda Svensson.

Vad kan det bero på att vissa anställda plockar på sig varor utan att betala?

– Ofta handlar det om yngre personer. Jag tror inte riktigt de förstår allvaret, att arbetsgivaren uppfattar det som stölder ur kassan. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Svensson:
    3 november, 2024

    Stöld, våld och hot är skäl för avsked.
    Om en företagare använder företages egendom privat borde det anses som en förmån vilket innebär beskattning.

  2. Peter Jansson:
    30 september, 2024

    Det säger sig självt att man inte skall ta något från sin arbetsplats utan att betala för det.Tyvärr så är det väldigt många som tar med sig t.ex toapapper, kuvert, kopieringspapper från kontoret.
    T.ex Spolarvätska och diesel från åkeriet och annat som är förbrukningsmateriel är också väldigt lätt att det slinker med då tillfället många gånger gör den enskilda individen till en tjuv.Överallt i samhället tar personal med sig saker från sin arbetsplats i smyg som de flesta inte anser är stöld.Sedan kan man fråga sig om det är stöld om ägaren av företaget tar hem saker från sitt företag och använder privat eller är det ett annat brott då man låter företaget betala för sina privata utgifter?!Slutsatsen är att låt bli att ta saker från din arbetsplats utan att betala för det punkt slut.

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.