En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster
Close
En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson.
Close

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

– Jag mådde riktigt dåligt och var inte mig själv, säger han.

Andres är 25 år och har jobbat på två olika bensinstationer under fyra år. Den här kvällen mådde han inte bra.

– Min mamma hade fått bröstcancer, så jag var helt chockad. Mitt långa förhållande hade också tagit slut. Allt hände inom två veckor. 

En kund som kände Andres chef kom till macken. Hon berättade för chefen att hon sett honom dricka en energidryck under passet och blev misstänksam. Chefen kollade film­en på övervakningskameran som visade att det stämde. Han hade heller inte betalat varken för dryck eller proteinbars.

Andres undrar varför misstankarna riktades mot just honom.

– Tyckte hon det var konstigt att jag drack energidryck för att jag är svarthårig och har utländskt utseende eller? Alla andra som jobbar äter och dricker ju bakom kassan.

– Det är extra tufft att jobba ensam, försvarar han sig. Jag ville inte ens vara där, men försökte ändå göra mitt jobb.

Har det hänt att du tagit något förut?

– Nej, aldrig, aldrig! Jag minns inte själv att jag tog något, jag var så borta.

Andres fick träffa både platschef och distriktschef. Han förklarade läget och erkände att det var hans eget fel.

– Jag vet att det är fel!

Tycker du att arbetsledningen borde ha översett med ditt felsteg?

– Jag har ställt upp och gett det här företaget mycket mer än jag fått tillbaka. Lite mer uppskattning från cheferna hade behövts.

Andres hade svårt att ta in att han fick gå hem direkt.

– Jag kände att jag förlorat allt. Det var verkligen för mycket, säger han.

Eftersom Andres blev avskedad, och samma datum sa upp sig själv, har han inte rätt till ersättning från a-kassan förrän efter 45 dagar. 

– Jag bor i egen lägenhet och lever på marginalen, har lånat lite pengar av min pappa, tyvärr. Det är inget jag tycker om, säger han.

Transports ombudsman ­Peter Åkesson i Göteborg gick i Transport­arbetarens sommarnummer ut och varnade anställda från att ta något på jobbet. Efter det fick Andres (i artikeln) gå.

– I en period före semestrarna hade jag ett fall i veckan men nu har det lugnat ner sig. Det här är ofta personliga tragedier, väldigt sorgliga historier där människor blir av med sin försörjning, säger han.

– I ett fall handlade det om en kvinna med barn, huslån och skulder. Att då komma hem och säga: Jag tog en glass och blev av med jobbet… Partnern blev ifrån sig, konsekvensen kan bli skilsmässa.

Cirkel K:s HR-chef beskrev i sommarnumret kedjans nolltolerans mot stölder. Hamburgare, glass eller bulle, värdet spelar ingen roll.

– Ta inget som inte är ditt på jobbet, oavsett var du arbetar, råder Peter Åkesson.

En koll med Transports avdelning i Stockholm visar inte på liknande problem. På Malmöavdelningen har ombudsman Linda Svensson inte heller märkt någon uppgång i stölder på mackar, som lett till att anställda fått gå.

– Det händer, men inte varje vecka. Min erfarenhet är att Circle K­ är 100 procent konsekventa. Du får inte ta något. De är också väldigt tydliga med vad som gäller vid anställningen, personalen får underteckna ett formulär, säger hon. 

Möjligen kan arbetsgivare på mindre stationer utanför de stora kedjorna vara lite mildare, resonerar Linda Svensson.

Vad kan det bero på att vissa anställda plockar på sig varor utan att betala?

– Ofta handlar det om yngre personer. Jag tror inte riktigt de förstår allvaret, att arbetsgivaren uppfattar det som stölder ur kassan. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms ­annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.

Nu fyller motorvägen 100 år

Årsdagar. Kanske borde man ändra alla hastighetsskyltar till ”100” för en enda dag. Nu fyller nämligen världens första motorväg 100 år. Men när bilisterna i Milano körde de 4 milen till Varese så fanns inte ordet motorväg, då hette det autostrada.

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Kvinnor med funktionshinder får sämre jobbstöd

Arbetssökande. ”Supported employment” är en form av stöd vid anställning för personer med funktionshinder. Men alla som behöver får inte det stödet och kvinnor får sämre hjälp än männen när det gäller att hitta och behålla ett arbete.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.