Starkt stöd för överfallslarm i yrkesfordon
Transport ska verka för att det finns överfallslarm i alla yrkesfordon och för att taxilegitimationen avidentifieras. Det blev resultatet av onsdagsmorgonens kongressförhandlingar.
Flera debattörer talade av egen erfarenhet. En av dem var Thomas Nordström från avdelning 5.
– 1998 blev jag rånad och misshandlad i min taxibil. Det minns jag än i dag. Vi behöver trycka på för överfallslarm både med lagstiftning och i avtalen.
Saied Tagavi från avdelning 5 förklarade att systemet med överfallslarm fungerar bra hos hans arbetsgivare, Taxi Stockholm.
– I våra taxibilar finns både kamera och överfallsknapp. Händer det något kommer det fem-sex kamrater från de närmaste adresserna. På så sätt försvarar de mig utan att behöva ingripa och polisen kan komma dit.
– Det är ett viktigt medel för att vi ska känna oss trygga i det arbete vi gör.
Förbundsstyrelsen ville inte binda sig vid ett krav på överfallslarm i alla yrkesfordon.
– Ordet samtliga är svårt att hantera. Larm är en del av ett större paket, en del av det förebyggande arbetsmiljöarbetet, sade föredragande Martin Miljeteig.
Men kongressen höll inte med. Förslaget om obligatoriska överfallslarm i alla yrkesfordon gick igenom med två tredjedelars majoritet.
Också frågan om taxilegitimationen lockade till debatt. Flera motioner ställde kravet på en kodad taxilegitimation, där förarens personuppgifter inte är synliga för kunden. Frågan var uppe redan på kongressen 2007 och bifölls, men under kongressperioden har förbundet inte lyckats få till någon förändring.
Per Göran Gustafsson från avdelning 26 talade för motionen.
– Det är helt orimligt ur säkerhetssynpunkt att behöva visa sin legitimation för okända och kända resenärer.
Även det förslaget bifölls.