Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Starta fackklubb på jobbet!

Snabbkollen. Vill du förändra något på din arbetsplats? Finns det en fackklubb? Annars kan ett första steg vara att starta en. Så här gör du!

1. Hitta intresserade

Börja med att prata med dina kollegor. Är de med i facket? Eller vill de gå med? Är de intresserade av att engagera sig för en bättre arbetsplats? Och har de tid?

– Det kan vara lättare att engagera kollegorna kring en specifik fråga som ni vill förändra. Tycker ni att det är för jäkligt att företaget tar betalt för kaffet i fikarummet? Börja där, säger Johanna Bergsten, som bland annat arbetar med att stötta nya fackklubbar på Transports avdelning 32 i Sundsvall.

 

2. Kalla till ett möte

Bjud in dina kollegor till ett informellt möte där ni kan prata ihop er om vad ni vill. Vad är syftet med att starta en klubb? Vilka problem har ni på arbetsplatsen? Hur ser tidsplanen ut?

 

3. Bilda en informell sammanslutning

Innan ni tar kontakt med avdelningen och tar itu med de formella stegen för att starta en klubb kan det vara bra att ni är samkörda. Slut er samman till en informell grupp, utan krav på stadgar och regler, och fortsätt att träffas då och då.

– Det kan vara bra att provköra lite innan man tar kontakt med avdelningen. Det ger gruppen en chans att prata ihop sig ännu mer om vad man vill och vart man ska, säger Johanna Bergsten.

 

4. Kontakta avdelningen

Boka in ett möte med er lokala Transportavdelning. Där finns förtroendevalda och anställda som vet allt om hur man formellt går tillväga för att dra i gång en fackklubb på arbetsplatsen.

 

5. Det måste inte vara en klubb

Jobbar du på en liten arbetsplats kanske inte en fackklubb på företaget är rätt sätt att engagera sig. För att starta en klubb krävs självklart att antalet engagerade medlemmar är tillräckligt många för att fylla upp en styrelse. Men det finns andra sätt att engagera sig. På flera platser finns branschöverskridande klubbar. Där samlas anställda på små arbetsplatser som jobbar inom samma bransch. Finns det ingen sån klubb kan du också engagera dig direkt i din sektion. Och även de som är för få för att starta en klubb kan samlas kring fackliga frågor på arbetsplatsen.

– Det finns inget som säger att man inte kan organisera sig utan att ha en klubb. Man kan till exempel starta en kommitté, som är en mindre formell sammanslutning, säger Johanna Bergsten.

 

6. Utbilda er!

När arbetet med att starta klubben är i rullning är det viktigt att ni som startar den lär er mer om vad det innebär att arbeta fackligt. I samarbete med avdelningen hittar ni rätt kurser för blivande styrelse och medlemmar i klubben.

 

7. Glöm inte att ha kul!

Att engagera sig fackligt handlar inte bara om att förändra missförhållanden. Tillåt er att ha kul när ni träffas och glöm inte att det kan ta tid att nå förändring.

– Att ha en klubb handlar inte bara om att bråka med chefen, man måste ha lite roligt också och fira sina vinster, säger Johanna Bergsten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.