Transports avtalsråd 10 oktober 2022.
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth talade till ett 60-tal deltagare på Transports första av fyra avtalsråd.
Close
Avtalsrörelsen

Startskott för Transports avtalsförhandlingar

Avtal. Ett 60-tal förtroendevalda från hela landet samlades på ett hotell utanför Arlanda för Transports första avtalsråd. Avtalskrav för åkeri, terminal och bensin diskuterades.

Förbundsordförande Tommy Wreeth inledde det två dagar långa avtalsrådet med att säga att när han lyssnar runt är det många som säger att det här kommer att bli den krångligaste och svåraste avtalsrörelsen någonsin. Arbetsgivaren lyfter den höga inflationen som skäl till att hålla lönerna nere och löntagarna vill ha reallöneökningar.

– Det som hörs bland en klar majoritet av medlemmarna är att högsta prioritet är en rejäl löneökning utifrån världsläget med hög inflation och prisökningar och räntehöjningar. På så sätt är ju den högsta prioriteringen redan avgjord i kommande avtalsrörelse. Sen ska vi givetvis processa fram ytterligare krav på avtalsråden, sa Tommy Wreeth.

Avtalsrådet är det första av fyra och förtroendevalda inom avtalen för åkeri, terminal, bensin och garage samt bilvård fanns på plats i en fullsatt sal på ett hotell några kilometer från Arlanda.

– Det här med avtalsråd gör att fler förtroendevalda är med och kommer med idéer och förslag på yrkanden. Ni har med er tankar från era arbetsplatser och det är jättebra. Det gör att vi blir relevanta för alla yrkesgrupper och inte bara för dem som skriker högst.

Det är ännu för tidigt att sia om det blir korta eller långa avtal. Och vad de faktiskt kommer att innehålla.

– Ska vi tro på motparten har det här landet gått åt helvete de senaste 20 åren. Så det vi ska göra nu är att hålla i och mejsla fram avtalskrav precis som vanligt. Hur det sedan ser ut när vi kommer i skarpt läge får vi se då. Kanske att inflationen gett med sig och då bör vi ha ett gynnsammare utgångsläge, sa Tommy Wreeth.

Vad säger arbetsgivarna?

Med på avtalsrådet fanns även representanter från motparten, arbetsgivarsidan. På plats fanns Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Hanna Ahlsén, förhandlingschef motor och drivmedel på Transportföretagen. De berättade om hur de ser på kommande avtalsrörelser ur ett makroperspektiv med fokus på inflation, kris och krig.

– Inflationen är betydligt högre än normalt och det ger en helt ny verklighet för oss att förhandla i. Jag tycker att det finns en medvetenhet hos de fackliga företrädarna om vikten av att vara återhållsamma så att inte företagen tappar konkurrenskraft. Men jag förstår också att det är skitsvårt att förklara det för medlemmarna som får allt dyrare levnadsomkostnader, sa Marcus Dahlsten.

Svenskt Näringsliv med sina 49 organisationer har klarat av att samordna sig. Klart är att de ställer sig bakom industrimärket.

– Hur LO kommer att samordna sig vet jag inte. Och jag sticker inte under stol med att jag är irriterad över LO:s katastrofdåliga ingångsjobb inför den här avtalsrörelsen. Att ha två olika regelverk, ett för dem som skrivit på huvudavtalet och ett för dem som står utanför, är att krångla till det oerhört för framför allt små företag. De har nog med att följa och förstå ett regelverk, sa Marcus Dahlsten.

Transport är ett av fackförbunden som inte ingår i det nya huvudavtalet som trädde i kraft den 1 oktober.

– Att vi sa nej till huvudavtalet handlar inte om att vi är emot omställning. Men det ser lite olika ut för våra medlemsgrupper än vad det gör för till exempel IF Metall. Och för oss kostade huvudavtalet mer än det smakade. Men man ska aldrig säga aldrig. Vi kanske ändrar oss, sa Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.