Staten betalar förarnas lön – men stormen fortsätter i taxibolaget

Färdtjänst. Ringduve taxis rekonstruktör fick gå efter klagomål från Skatteverket. En chaufför har vunnit en lönetvist mot bolaget och en annan väntar fortfarande på att företaget ska dyka upp vid förhandlingsbordet.

Situationen på skånska Ringduve taxi är fortsatt skakig. I fredags betalade länsstyrelsen ut lön för de timmar chaufförerna jobbade i augusti månad, statliga pengar som kommer från lönegarantin.

När Transportarbetaren först skrev om fallet med det skånska taxibolaget, som mest kör färdtjänst och sjukresor, hade tingsrätten i Malmö godkänt en advokat som skulle sköta företagets rekonstruktion. Rekonstruktören kom från en affärsjuridisk byrå i Stockholm och rekommenderades av taxiföretaget när de ansökte om rekonstruktion.

Där sa Skatteverket stopp. När myndigheten kontrollerat advokaten visade det sig att hen hade stora skatteskulder i flera bolag hen är verksam i. ”Skatteverket anser inte att det är lämpligt att en person som inte har önskvärd kontroll över sin egen verksamhet ska axla ansvaret som rekonstruktör för andra bolag”, skrev myndigheten till tingsrätten i Malmö. Nu har tingsrätten valt en annan advokat och förlängt perioden för rekonstruktion till den 20 oktober.

Chaufför vann lönetvist

En chaufför som jobbade på Ringduve taxi vann i dagarna mot företaget i rätten. Det handlade om en lönetvist om sammanlagt 3749 kronor som föraren fått för lite. Föraren var tillsvidareanställd och helt plötsligt fick han höra att det var för lite jobb och fick stå utan jobb ofrivilligt i fyra dagar på grund av färre beställda sjukresor

– När han kontaktade oss var han inte medlem. Vi kunde ju inte driva fallet rättsligt eftersom han inte var medlem när det hände. Men han gick med och då berättade jag hur han skulle göra för att driva in pengarna och hjälpte till med att läsa och tolka avtalet, säger Transports ombudsman Lone Olsson.

Först skickade föraren en fodran till Kronofogden, där bestred företaget kravet och ärendet gick till tingsrätten. Men där dök företaget inte upp, skriver Ystads Allehanda, som var först att berätta om fallet. På grund av att Ringduve taxi inte kom vann föraren i en så kallad tredskodom.

– Jag var ganska säker på att han skulle vinna även om företaget dykt upp, säger Transports ombudsman Lone Olsson.

Företaget har fram till den 25 oktober på sig att överklaga till Arbetsdomstolen.

Företaget skjuter på förhandling

Transport har kallat Ringduve taxi till förhandling om en lönetvist gällande en medlem som arbetar på företaget. Ringduve taxi lämnade först förhinder och har sedan valt att inte svara på Transports nya förfrågningar, berättar Lone Olsson.

– Om företaget går i konkurs efter rekonstruktionen är jag rädd att medlemmen inte kan få sina pengar. En lönefordran som är äldre än tre månader kommer långt ner i prioritet bland företagets fodringar, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.