Statlig utredare granskar nya affärstrenden
Kör du taxi med din privatbil? Eller soffan åt någon Blocketkund? Det handlar om en ny marknad som populärt kallas delningsekonomi. Regeringen har hittat utredaren som ska granska samåkning och Ubers omdiskuterade affärsidé.
De heter Uberpop, Baghitch eller Myways. Det handlar om en växande flora av företag som vill tjäna pengar på tjänster som privatpersoner utför åt varandra – ofta vid sidan av det vanliga systemet med moms och skatter.
Uberpop bygger på att privatpersoner kör betalande passagerare i egen bil. Uber tar 20 procent av intäkten, resten går till föraren. Här har Transportstyrelsen redan satt ner foten och sagt att det är olagligt.
Baghitch är en snarlik tjänst – fast nu handlar det om gods. Den som behöver skicka en cykel, stol eller väska kan genom Baghitch hitta en privatbilist med ledigt utrymme i skuffen.
Erik Wallin är vd på Baghitch. Sedan i våras har han jobbat heltid med företaget som har sitt säte i Stockholm.
– Idén föddes utifrån ett eget behov. Jag handlar mycket på Blocket och liknande ställen och behövde ofta hjälp att få hem grejerna. Samtidigt rullar det massor av bilar på vägarna med ledig kapacitet.
– Visst, det går att åka till någon godsterminal och lämna in stolen. Men det är krångligt och dyrt.
Baghitch är öppet både för företag och privatpersoner, förklarar Wallin. Än så länge är verksamheten blygsam, men tanken är att expandera till fler nordiska länder.
Inte heller Baghitch undgår kritik. Etablerade transportföretag hävdar att konkurrensen sätts ur spel när transportören – privatbilisten – varken betalar moms, arbetsgivaravgift eller löneskatt.
Hur ser Erik Wallin på farhågorna om skattefusk?
– Det är absolut viktigt att bilföraren tar upp intäkten i sin deklaration. Från första kronan. Samtidigt anser jag att Sverige bör införa ett grundavdrag för tjänster av det här slaget, på låt säga 20 000 kronor. Inom fribeloppet skulle det inte vara fråga om näringsverksamhet.
Framgår det på Baghitch hemsida att föraren förväntas betala skatt?
– Nä, det är nog inte jättetydligt, säger Erik Wallin som uppger att intresset för ”delningsekonomi” växer lavinartat.
Även storföretag har försökt haka på trenden. För två år sedan startade DHL tjänsten Myways. Tanken var att privatpersoner skulle distribuera ut paket i egen bil, med DHL som mellanhand.
Åkeribranschen jublade inte. Inte de tilltänkta kunderna heller, uppenbarligen. DHL uppger att tjänsten inte längre är aktiv.
Ändå finns hemsidan kvar där konceptet marknadsförs i positiva ordalag.
Varför? Frågan går till supportkontakten som anges på Myways hemsida.
– Sajten kontrolleras från Tyskland. Jag vet inte varför man inte stänger den, uppger en mansröst.
”Delningsekonomi” har pågått mycket länge inom taxinäringen. I många städer kör privatbilister svarttaxi på nätterna. Uber har också anklagats för att organisera svartkörning, via mobilappen Uberpop.
Frågan har också uppkommit upp om samåkning är lagligt – ifall medpassageraren betalar för resan.
Uppdraget att borra i frågeställningarna går nu till Amy Rader Olsson, forskare vid Tekniska högskolan i Stockholm. Hon är utsedd till särskild utredare i taxiutredningen. Rapporten ska vara klar till den 1 juli 2016.