Statliga jobbidrag – en affärsidé
Vill du ha taxiförare, lagerjobbare eller budbilschaufförer där staten står för en stor del av lönekostnaden? Då kan du som arbetsgivare annonsera hos webbföretaget Workcare. Det nystartade bolaget drivs av två unga män som ser de statliga bidragen som en affärsmöjlighet.
Transportarbetaren.se har tidigare beskrivit hur Arbetsförmedlingen aktivt marknadsför olika anställningsstöd, exempelvis lönebidrag och nystartsjobb. Rubriker som ”Vi hjälper dig att sänka dina lönekostnader” har provocerat fackligt aktiva i Transport.
Tidningen Arbetet publicerade nyligen en artikel på samma tema. Den handlar om Workcare, en webbplats som vänder sig till arbetssökanden och till arbetsgivare som vill pressa sina lönekostnader.
I nuläget finns 139 platsannonser, med uppåt 200 lediga platser, på sajten. Grundtanken är att de som söker jobben själva ska se till att ha med sig något av alla de anställningsstöd som Arbetsförmedlingen erbjuder till människor som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. För den som inte känner till bidragen ställer Workcare upp med vägledning.
Många av de 139 annonserna gäller jobb inom restaurangnäringen. Men taxi ligger också högt på listan. Elva taxiföretag söker i nuläget närmare 30 förare via Workcares platsbank.
Är bidrag verkligen ett krav för att få förarjobben? Transportarbetaren utger sig för att vara intresserad chaufför och ringer slumpvis upp två av taxiåkarna.
Den förste söker en förare, för fast anställning, med fast månadslön. Åkaren säger:
– Bidrag är ett plus. Men du är välkommen med en ansökan ändå. Fast du kan ju alltid höra med Arbetsförmedlingen om något bidrag kan vara aktuellt.
Åkaren nummer två, en kvinna, är vänlig och gör ett sympatiskt intryck. Hon säger:
– Nej, du måste inte ha bidrag. Du får gärna söka jobbet ändå. Vi går inte via den vanliga Arbetsförmedlingen längre, utan prövar den här möjligheten. Är du intresserad vill jag gärna träffa dig.
Flera av anställningsstöden som staten inrättat förutsätter att arbetsgivaren är beredd att anpassa arbetsuppgifterna. Det gäller bland annat lönebidrag. När den vanliga Arbetsförmedlingen beviljar lönebidrag ska handläggaren undersöka såväl arbetsgivare som arbetsmiljö, innan bidraget kan komma ifråga.
På vilket sätt sköter Workcare den uppgiften?
Att få svar på den och andra frågor är inte lätt. På Workcares hemsida finns inget enda telefonnummer uppgivet. Inga namn på kontaktpersoner heller.
När Transportarbetaren via Bolagsverket hittar de två män i 25-årsåldern som står bakom företaget finns inga telefonnummer på Eniro.
Ett mail till Workcare leder till att en person ringer upp. Han presenterar sig som ”Martin”, allt-i-allo i företaget.
När Transportarbetaren börjar ställa frågor säger han:
– Vi har varit igång i tre månader. Intresset är stort. Men det är Karl som svarar på alla frågor. Och du mejla dem, han hinner inte prata i telefon.