Statoil hårdbevakar sina tankbilsförare
Statoil inför nya övervakningssystem i tankbilarna. Allt från var föraren stannar till vilken slangventil som öppnas ska registreras. Misstankar om stöld eller regelbrott kan leda till uppsägning. – Att hela tiden vara övervakad skapar en osund arbetsmiljö, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.
Oljebolaget Statoil har lagt ut transporterna på olika underentreprenörer. Bolaget skärper nu övervakningen av chaufförerna. Alla lastbilar ska utrustas med elektroniska mätsystem som kan upptäcka minsta volymförändring i bränsletankarna. Bilarna får också GPS-teknik som konstant övervakar deras position.
Datasystemet innehåller information om vad som betraktas som ett leveransställe, en ”grön zon” och vad som inte gör det, en ”röd zon”. GPS-uppgifter skickas kontinuerligt till Statoils huvudkontor i Norge. Samtidigt har ventilerna till tankarna försetts med sensorer. Öppnas en ventil i ”röd zon” går ett larm hos Statoil.
All information lagas och raderas först efter 90 dagar, förutsatt att ingen ”avvikelse” har skett. Upptäcker Statoil fel så lämnas informationen vidare till arbetsgivaren, det vill säga åkaren. Bristerna kan då användas som grund för polisanmälan och uppsägning. Statoil hävdar att försök att kringgå systemet också kommer att polisanmälas.
Chaufförerna har fått information via personliga brev och uppmanas att skriva på att man tagit del av uppgifterna.
Målet med den nya säkerhetsstrategin sägs vara att motverka stölder och annan brottslighet. Statoil uppger också att det handlar om säkerhet för föraren. Och för omgivningen. Det är viktigt att bränslet inte ”kontamineras”, det vill säga förorenas på något sätt.
Anders Huss är kommunikationsdirektör på svenska Statoil. Han anser att den stränga övervakningen är nödvändig:
– Effektiva och säkra transportlösningar är viktiga för att vi ska kunna erbjuda slutkunden ett så bra pris som möjligt. Därför införs ett system för ökad säkerhet och kontroll på samtliga marknader. Kontaminering av en produkt genom en fellossning kan leda till allvarliga olyckor.
Litar ni på era chaufförer?
– Ja, men alla kan göra misstag, till exempel vid lastning och lossning. Det händer att en produkt lossas på fel stationer. De nya systemen gör att vi får kännedom om sådant tidigt och kan informera och åtgärda snabbare.
Vad händer om chaufförer är tvungna att stanna på grund av trötthet eller någon omständighet de inte kan råda över? Kommer det räknas som en ”avvikelse” i GPS-systemet?
– Nej, det kommer det inte göra.
När börjar ni använda systemet?
– Våra åkerier förhandlar för närvarande med Transportarbetareförbundet. Därefter kommer systemet att börja användas när chaufförerna har informerats.
Transports ombudsman Martin Miljeteig är kritisk till Statoils nya övervakning. Han anser att informationen i brevet är otydlig och han tycker att det är tveksamt om chaufförerna är skyldiga att skriva på.
– Jag har svårt att förstå var Statoil hittar lagstöd för att övervaka en underentreprenörs anställda i realtid på det här viset. Att någon i Norge, som du aldrig träffat, ska kunna bedöma din arbetsinsats och ha makten att vidta åtgärder som gör att du kan förlora jobbet, bör också ifrågasättas.