Statoil: ”Vi har gjort allt som kan krävas av oss”
Vad har Statoil gjort sedan det 2014 stod klart att Niclas Thunborg drabbats av en allvarlig arbetsskada? Ingenting så här långt. Ett par år efter olyckan överlät oljebolaget stationen på en privat företagare. Då förlorade Niclas det stöd som Statoil till en början ställde upp med.
I nästan tio år förde Niclas Thunborg en ensamkamp mot myndigheterna och mot försäkringsbolaget Afa.
– Jag är besviken på många, säger Niclas. Statoil, facket, Afa och LO-TCO Rättsskydd. På Afa har jag tappat räkningen på alla nya handläggare som tagit över mitt ärende. Det är åtminstone fyra, fem stycken. På Rättsskyddet är det samma sak, jag inne på min tredje jurist.
– Direkt efter händelsen på stationen lovade Statoil att jag skulle hållas skadeslös. Men när bolaget tog in en franchisetagare fick jag formellt en ny arbetsgivare. Då föll alla löften om jobb och hjälp. Även företagshälsovården drogs in.
I oktober 2003, en månad efter själva händelsen, skickade Statoil en anmälan till dåvarande Arbetsmiljöinspektionen. När det nu står klart att en anställd fick en allvarlig arbetsskada inställer sig flera frågor:
- Vilket ansvar har Statoil för det inträffade?
- Vad har bolaget gjort för att hjälpa Niclas Thunborg och andra som drabbades under åren som gått?
- Vad tänker Statoil göra framgent?
När Transportarbetaren kontaktar oljebolaget för att få svar visar det sig att de som numera är ansvariga för arbetsmiljö- och personalfrågor över huvud taget inte känner till ärendet. Frågorna bollas runt mellan olika personer och efter nästan en veckas betänketid kommer svaret från hr-chef Charlotte Welin Zetterlund. Det är ett mejl på tre rader som lyder:
”Vi beklagar det som inträffat men utifrån den information som vi har är vår uppfattning att vi som arbetsgivare uppfyllt våra krav. Både vad det gäller att rapportera händelsen till Arbetsmiljöverket samt att vi erbjudit vår anställde hjälp via företagshälsovården. Vi väljer att inte gå in i detalj i enskilda case.”
När Transportarbetaren ändå ringer upp Welin Zetterlund säger hon:
– Vi anser att vi gjort vad som kan förväntas av oss som arbetsgivare. Niclas Thunborg erbjöds företagshälsovård i två år efter att stationen övergått till franchisetagare.
– Han har inte processat mot Statoil och vi har inte varit involverade i ärendet. Men vi kommer förstås att kontakta honom.