Statskontoret vill ha enklare regler
För mycket detaljregler. Så lyder branschens kritik mot statliga Transportstyrelsen. När myndigheten granskas av Statskontoret blir beskedet att den inte har motsvarat kraven när det gäller just att förenkla reglerna i trafiken.
Systermyndigheten Trafikverket kan inte tillräckligt om sjöfart och flyg, enligt samma utvärdering från Statskontoret. Den myndigheten har också för långa avstånd mellan ledningen och de anställda – och blir därför svår att styra och organisera.
Trafikverket och Transportstyrelsen är två ganska nya myndigheter. De skapades för att olika trafikslag ska behandlas lika av staten och för att reglerna i trafiken ska vara både enkla och effektiva.
För fem år sedan avvecklades därför Banverket, Vägverket och Statens institut för kommunikationsanalys. De två nya myndigheterna bildades och samarbetar i vissa frågor med Luftfartsverket och Sjöfartsverket som fick vara kvar.
Så här är det tänkt att de två myndigheterna ska arbeta:
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Myndigheten har 6 500 anställda.
Transportstyrelsen skriver regler för alla fyra trafikslagen och kontrollerar hur de efterlevs, ger tillstånd (som körkort), registrerar ägarbyten, sköter trängsel- och fordonsskatt. Det finns 1 870 anställda.
När Statskontoret strax före semestrarna släppte sin 160 sidor långa rapport om de två myndigheterna konstateras att en hel del har blivit bra. Men att de måste bli bättre på att berätta utåt om vilken myndighet som har ansvar för vad.
Trafikverkets roll som beställare är dessutom otydlig. Striktare regler när det gäller Transportstyrelsens övervakning av marknaden föreslås också i rapporten.