Stenvalv vittnar om brobyggarkonst

Många som reser i Sverige har nog fascinerats av de stenvalvsbroar som dyker upp här och där vid åar och vattendrag. De äldsta har anor från medeltiden. Ursprungligen byggdes de av ”kallmurad” sten, det vill säga helt utan murbruk. Nyligen såldes en 150 år gammal valvbro på Blocket.

Sverige är inte ensamt om att ha gamla broar med valv av vacker skrovlig sten. Redan för 2 000 år sedan byggde romarna vägbroar och akvedukter av imponerande mått. Några finns fortfarande kvar. En av de mest kända är den 70 meter höga bron i spanska Alcantara, uppförd 100 år efter Kristus.

Här hemma är broarna lägre och kortare, men tekniken densamma. Kilformade stenar eller klippblock placeras så att de bildar självbärande valv. Hålrummen inuti bron fylls sedan med sten och grus som får ge stadga åt konstruktionen.

En och annan kanske undrar hur brobyggarna fick dit stenblocken utan att sidorna rasade samman. Svaret är att man först reste en båge av timmer, en stomme som sedan revs när stenvalvsbron väl var färdig.

Det finns inte mycket skrivet om själva byggtekniken, men på 1800-talet började man använda murbruk när stenarna fogades ihop. Då kunde man också gå över till rektangulära stenar, utan kilform.

Sverige har i dag omkring 600 bevarade stenvalvsbroar. Den längsta ligger i Karlstad och sträcker sig över 168 meter. Under de tolv granitvalven rinner Klarälven. Bygget påbörjades 1761 och bron invigdes 36 år senare, av kung Gustav IV Adolf. Fast helt klar var den inte förrän 1811.

Under avdelningen skrönor sägs att byggmästaren blev så anfrätt av tvivel kring brons hållfasthet att han till slut hoppade från krönet och dränkte sig. Sanningen är att han dog stilla i hemmet 1804. Lika sant är att brofundamenten ändrade älvens vattenflöde, så att det så småningom bildades en helt ny ö nedströms – Gubbholmen.

Bo Oscarsson bor i Jämtland och har forskat kring stenvalvsbroarna som finns längs Skalstuguvägen – alltså vägsträckan som går mellan Sta i Duved och över till Norge. Bara på den svenska sidan finns 21 bevarade stenbroar, uppförda i mitten av 1800-talet.

Oscarsson säger:

– De broar jag tittat på byggdes på myrmark. Det var förstås komplicerat att resa stenvalv på myrar som i princip var bottenlösa. Man löste det genom att anlägga timmerbäddar under fundamenten.

– Tack vare att stockarna hela tiden legat under vatten har broarna klarat sig i 150 år. På en del rullar det fortfarande tung trafik.

Broar var en viktig del av vägnätet redan i forna tider. Så viktig att kyrkan på medeltiden slog fast att brobyggeri var ett av få jobb som kunde få försiggå även under vilodagen, alltså på söndagar.

Broar, liksom vägar och skjutsning, var ett ansvar som staten stjälpte över på bönderna. I en av landskapslagarna, Södermannalagen, sägs ”Alla skola bygga broar och röja vägar, såväl den som äger mindre i byn som den som äger mera…” Formellt fanns skyldigheten kvar ända till 1944, då vägväsendet förstatligades.

Plikten att ställa upp och skjutsa kungen hittar man första gången i Alsnö stadga från 1280. Efter hand var det fler och fler resande som försökte kräva rätt till fri skjuts. Det här ledde till nya regelverk och ett nät av gästgiverier där allmogen var skyldig att ställa upp med djur till hästbyten.

Även hastigheten var bestämd av myndigheterna. Några år in på 1800-talet fick det ta 1,5 timmar att resa en mil, en snittfart på sju kilometer i timmen.

Hur var det nu med broaffären på Blocket?

I början av 2012 utannonserades faktiskt en hel stenvalvsbro, från mitten av 1800-talet, på den populära säljsajten. Bron låg i Hebytrakten och var i dåligt skick. Säljaren hade försökt förmå staten att bekosta en upprustning, en nota på uppåt två miljoner kronor.

Det blev nobben från länsstyrelsen och hela granitklabbet utannonserades i stället för 10 000 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.