Stephen Cotton – ny ledare för globalt transportfack

– Trenden är att arbetsgivare över hela världen, av konkurrensskäl, försämrar arbetsvillkoren och arbetsmiljön för chaufförerna. Det kan vi aldrig acceptera. Det säger David Cockroft, generalsekreterare för Internationella Transportarbetarefederationen, ITF. Efter 20 år i ledningen för världens alla transportare lämnar han nu över stafettpinnen till Stephen Cotton.

I slutet av maj är det alltså vaktavlösning i ITF:s toppskikt. Både Cockroft och Cotton kommer från Storbritannien. För första dagen under hela våren är de två höjdarna samtidigt tillgängliga för en intervju på huvudkontoret i London.

David Cockroft konstaterar att världen såg annorlunda ut när han tillträdde posten för två decennier sedan:

– Ingen kunde drömma om den utveckling som skett efter Sovjetblockets sönderfall eller den arabiska våren. Social dumpning talades det sällan om. Globaliseringen har inneburit stora utmaningar för fackföreningsrörelsen.

Han lyfter fram utvecklingen på landtransportsidan som exempel på ett område där social dumpning är vanligt i Västeuropa. Den ITF-sektionen är en av federationens största med omkring 1,5 miljoner medlemmar.

– Chaufförer från Västeuropa, inte minst från Norden, har i stor utsträckning ersatts av lågprischaufförer från Östeuropa. De chaufförer som tar över jobben utnyttjas grovt och kör som regel för mycket låga löner.

Cockroft och Cotton tror ändå att det skulle vara svårt för ITF att dra i gång någon global kampanj inom åkerinäringen, på samma sätt som skedde mot de bekvämlighetsflaggade fartygen. Den så kallade FOC-kampanjen.

Cockroft säger:

– Chaufförernas problem ser olika ut runt om i världen. Vad vi regelbundet lyfter fram i sektorn är arbetsmiljöfrågor och chaufförernas långa arbetspass. Det är tyvärr alldeles för vanligt att långa arbetstider och uttröttade chaufförer leder till dödsolyckor och personskador.

För vägtransportsektionen anser både Cockroft och Cotton att det är viktigt att utveckla lokala strategier.

– I Europa är arbetssituationen likartad medan chaufförernas problem ser annorlunda ut i Afrika och Asien. För varje region är det därför bäst att utveckla specifika fackliga handlingsprogram.

– Den kanske viktigaste frågan i Europa att lösa är arbetsgivarnas grova utnyttjande av chaufförer från Östeuropa. I exempelvis Afrika är det angeläget att arbete med HIV/AIDS-information till chaufförer och att förbättra vägnäten.

Däremot tror David Cockroft och Stephen Cotton att det är dags att dra i gång en global kampanj inom civilflyget mot flygbolagens utflaggning, outsourcing och social dumping av anställningsvillkoren.

ITF har från första dagen stött de anställda i det filippinska medlemsförbundet PALEA, som i över ett år tagit strid mot arbetsgivaren, Philippine Airlines. Flygbolaget sa upp all fast anställd personal och införde kontraktsanställningar med betydligt sämre anställningsvillkor, förklarar Cockroft.

När han tillträdde gick FOC-kampanjen mot bekvämlighetssjöfarten på sparlåga. Vid ITF:s kongress i Genéve 1994 stod federationen vid ett vägskäl. Det handlade antingen om att i princip lägga ned kampanjen eller att förnya den. Kongressen beslutade om det senare alternativet. Det blev en framgångsstrategi. Antalet kollektivavtal som tecknats med rederierna har sedan dess ökat från 2 000 till 11 500.

Cockroft betonar att FoC-kampanjen aldrig hade kunnat fungera utan hamnarbetarnas stöd och solidaritet.

– Utan hamnarbetare ingen kampanj. Så är det bara, säger han.

Han framhåller att beslutet att ITF också skulle inleda en kampanj mot “bekvämlighetshamnar” var självklart. ITF satsar i dag medel från sjöfolkets välfärdsfond till att ge stöd åt hamnarbetare. Under många år har stuveriarbetare över hela världen haft en tuff period med privatiseringar och avregleringar.

Bland de hamnarbetare som drabbats värst är de brittiska. Den nyligen avlidna tidigare brittiska premiärministern Margareth Thatcher satsade mycket kraft på att knäcka landets fackföreningar. En grupp hon tidigt angrep var just hamnarbetarna.

– Thatcher stod för en extremt reaktionär, antifacklig och nyliberal politik. För henne var avregleringar och privatiseringar överst på dagordningen, säger David Cockroft.

Han påminner om en uppmärksammad konflikt i Australien 1998. Den dåvarande konservativa regeringen lyckades inte knäcka hamnarbetarna. Australiens premiärminister, John Howard, godkände att det sattes in säkerhetsvakter mot strejkande hamnarbetare i hamnar som drevs av Patrick Stevedores. 2 000 fackligt organiserade hamnarbetare avskedades. Tidigare försvarsanställda utbildades i Dubai för att kunna gå in som strejkbrytare. När detta avslöjades fick regeringen allmänheten emot sig. Ett federalt domstolsutslag slog senare fast att de avskedade hamnarbetarna måste återanställas.

Den tillträdande generalsekreteraren Stephen Cotton har varit ansvarig för ITF:s kampanj mot bekvämlighetssjöfarten. Han har varit anställd i ITF sedan 1993. Hur ser han på uppdraget att bli facklig ledare för drygt fem miljoner transportarbetare över hela världen?

– Det är inte lätt att ta över. Under Davids tid har ITF förändrats i grunden och utvecklats i positiv riktning. I dag möts federationen med respekt i alla transportgrenar. Vårt agerande gör avtryck i hela den globala transportnäringen.

När Cotton kom till ITF dominerades organisationen av fackförbund från västvärlden. På senare år har federationen fått ett antal regionkontor runt om i världen. Förbund från den tredje världen spelar en allt större roll i ITF:s verksamhet, förklarar han.

Är du optimistisk om ITFs framtid?

– Självklart. Jag är övertygad om att vi kommer att fortsätta spela en viktig roll i den globala transportindustrin. Samtidigt inser jag att det kommer att krävas mycket av oss för att kunna försvara de fackliga positionerna. Inte minst med tanke på dagens ekonomiska kris.

– Det gäller att vi håller oss till grundläggande fackliga principer, men samtidigt till exempel använder nya sociala medier effektivare. Vi måste också verka för att fler kvinnor och ungdomar aktiverar sig.

Hur ser då Cockroft och Cotton på de svenska medlemsförbundens betydelse?

– Sverige har historiskt alltid haft ett stort inflytande i ITF alltifrån bildandet år 1896 och framåt, säger David Cockroft och får en instämmande nick av Stephen Cotton.

Mycket vatten har flutit under Themsen sedan jag som journalist första gången, för 25 år sedan, besökte ITF. Då höll det internationella transportfacket till i ett rätt nedgånget hus ett par stenkast från dagens ITF-House i stadsdelen Borough i centrala London.

Borough var på den tiden en nedsliten stadsdel söder om Themsen. Tack vare det centrala läget har lägenhetspriserna rusat i höjden. Med andra ord var det en klok investering ITF gjorde när organisationen köpte fastigheten i mitten av 1990-talet.

David Cockroft avslöjar att han efter avgången planerar att skriva om sin tid i ITF och den internationella fackföreningsrörelsens utveckling.

– Även om ITF på många sätt är starkare i dag än för 20–30 år sedan har fackföreningsrörelsen på nationell nivå förlorat i inflytande. Det är viktigt att analysera varför.

Precis när vi ska gå berättar Cockroft att hans fru, som är affärsjurist, nyligen visade honom ett mejl.

– Mailet var en inbjudan till en konferens. Den handlade om hur företag kan knäcka internationella fackliga organisationer. Det visar att ITF har en fortsatt viktig roll att spela.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.