Stig håller fortfarande till höger – åtminstone i trafiken
Trafik. Trafiklederna måste justeras, och tankbilarnas slangrullar bör flyttas till fordonets högra sida. Stig Lindvall hade åsikter när trafiken för 50 år sedan flyttades över till höger sida. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.
50 år sedan dagen H. De äldsta av Transportarbetarens journalister minns hur vi skulle börja cykla på höger sida – och hur dåtidens ”experter” förutspådde olyckor i massor. Alltså letade vi rätt på de tidningar som våra företrädare gjorde hösten 1967.
Där finns Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5.
”Själva övergången gick bra”, tyckte han.
Mer vänster i politiken
Dock medförde högertrafiken en del problem: Tankbilsförarna tvingades hoppa ut mot trafiken i de vänsterstyrda fordonen (som i dag). Och att bilarna hade sina slangrullar ut mot gatan var också irriterande.
– Men det ändrades i takt med att vi fick nya bilar, konstaterar Stig Lindvall i dag.
Efter 42 år bakom tankbilsratten och 58 års medlemskap i Transport är han numera pensionär med villa och husbil att ta hand om. Det fackliga engagemanget har han styrt över till politiken.
– Jag är ordförande i valnämnden här i Enskede-Årsta, sedan sitter jag i kyrkorådet och är nämndeman i Svea hovrätt. Vilket parti? Socialdemokraterna.
Lägg till detta att han i dag är vice ordförande i pensionärsorganisationen PRO:s lokalavdelning. Det där med omläggningen till högertrafik har Stig Lindvall, som de flesta av oss, dock lagt bakom sig. Några nackdelar ser han inte:
– Nu när gränserna är öppna och vi är med i EU är det bra att köra på samma sida.
Lönerna krympte
När det begav sig var han inte ensam om att bli intervjuad i Transportarbetaren. Gösta Uppling, chaufför på en speditionsfirma i Stockholm, var kritisk:
”De många enkelriktade gatorna och trafikledernas nya sträckning försenar bilarna och gör att många och långa omvägar måste göras för att komma fram till kundernas dörrar.” Han räknade med ett år för att lära sig den nya spegelvända staden.
En sopgubbe i stadens södra förorter såg även han problem med att hoppa ut i trafiken på bilens vänstra sida. Ett par åkerichaufförer var mest bekymrade över trafikstockningar och förseningar när refugerna byggdes om. Flera transportarbetare konstaterade också att lönen krympte i takt med förseningarna eftersom de jobbade på ackord.
”Över förväntan bra”
Redan några dagar efter omläggningen vittnade transportare om att yrkesförarna hade lätt att ställa om. Dagen H och tiden efter närmast den gick ”över förväntan bra” trots en jobbig omställning. Evert Andersson var ordförande i dåvarande avdelning 7, Stockholms automobilförarefackförening:
”Den första veckan har varit oerhört pressande för oss taxichaufförer”, sa han. ”Jag tror aldrig att jag någonsin varit så trött när jag slutat körningarna.”
Transportarbetaren hade också under hela året fram till den 3 september publicerat upprop efter frivilliga som ville delta i trafiksäkerhetsarbetet, skisser på hur omläggningen rent praktisk skulle gå till, hur backspegeln bör ställas in, artiklar med erfarenheter från körningar utomlands samt en tillförsikt om att ”man på goda grunder kan hoppas att vi kommer att klara övergången till högertrafik.