Stig Lindvall i Transportarbetaren från 1967
Close
Stig Lindvall i Transportarbetaren nummer 12 år 1967. Fotot är troligen taget av skribenten Gunnar Nilsson.
Close
Högertrafiken 50 år

Stig håller fortfarande till höger – åtminstone i trafiken

Trafik. Trafiklederna måste justeras, och tankbilarnas slangrullar bör flyttas till fordonets högra sida. Stig Lindvall hade åsikter när trafiken för 50 år sedan flyttades över till höger sida. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.

50 år sedan dagen H. De äldsta av Transportarbetarens journalister minns hur vi skulle börja cykla på höger sida – och hur dåtidens ”experter” förutspådde olyckor i massor. Alltså letade vi rätt på de tidningar som våra företrädare gjorde hösten 1967.

Där finns Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5.

”Själva övergången gick bra”, tyckte han.

Mer vänster i politiken

Dock medförde högertrafiken en del problem: Tankbilsförarna tvingades hoppa ut mot trafiken i de vänsterstyrda fordonen (som i dag). Och att bilarna hade sina slangrullar ut mot gatan var också irriterande.

– Men det ändrades i takt med att vi fick nya bilar, konstaterar Stig Lindvall i dag.

Stig Lindvall 2017
Stig Lindvall i dag.

Efter 42 år bakom tankbilsratten och 58 års medlemskap i Transport är han numera pensionär med villa och husbil att ta hand om. Det fackliga engagemanget har han styrt över till politiken.

– Jag är ordförande i valnämnden här i Enskede-Årsta, sedan sitter jag i kyrkorådet och är nämndeman i Svea hovrätt. Vilket parti? Socialdemokraterna.

Lägg till detta att han i dag är vice ordförande i pensionärsorganisationen PRO:s lokalavdelning. Det där med omläggningen till högertrafik har Stig Lindvall, som de flesta av oss, dock lagt bakom sig. Några nackdelar ser han inte:

– Nu när gränserna är öppna och vi är med i EU är det bra att köra på samma sida.

Lönerna krympte

När det begav sig var han inte ensam om att bli intervjuad i Transportarbetaren. Gösta Uppling, chaufför på en speditionsfirma i Stockholm, var kritisk:

”De många enkelriktade gatorna och trafikledernas nya sträckning försenar bilarna och gör att många och långa omvägar måste göras för att komma fram till kundernas dörrar.” Han räknade med ett år för att lära sig den nya spegelvända staden.

En sopgubbe i stadens södra förorter såg även han problem med att hoppa ut i trafiken på bilens vänstra sida. Ett par åkerichaufförer var mest bekymrade över trafikstockningar och förseningar när refugerna byggdes om. Flera transportarbetare konstaterade också att lönen krympte i takt med förseningarna eftersom de jobbade på ackord.

”Över förväntan bra”

Redan några dagar efter omläggningen vittnade transportare om att yrkesförarna hade lätt att ställa om. Dagen H och tiden efter närmast den gick ”över förväntan bra” trots en jobbig omställning. Evert Andersson var ordförande i dåvarande avdelning 7, Stockholms automobilförarefackförening:

”Den första veckan har varit oerhört pressande för oss taxichaufförer”, sa han. ”Jag tror aldrig att jag någonsin varit så trött när jag slutat körningarna.”

Transportarbetaren hade också under hela året fram till den 3 september publicerat upprop efter frivilliga som ville delta i trafiksäkerhetsarbetet, skisser på hur omläggningen rent praktisk skulle gå till, hur backspegeln bör ställas in, artiklar med erfarenheter från körningar utomlands samt en tillförsikt om att ”man på goda grunder kan hoppas att vi kommer att klara övergången till högertrafik.

Transportarbetaren visade läsarna hur 1960-talets Slussen i Stockholm skulle fungera med högertrafik. Bildtexten löd: ”Trafikmaskinen vid Slussen är trots att den byggdes 1935 är byggd för högertrafik”.
Transportarbetaren visade läsarna hur 1960-talets Slussen i Stockholm skulle fungera med högertrafik. Bildtexten löd: ”Trafikmaskinen vid Slussen är trots att den byggdes 1935 byggd för högertrafik”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anita Fredriksson:
    12 februari, 2024

    Gösta Uppling var min morfar och en ivrig socialdemokrat, kolarbetare, lastbilsförare och taxichaufför mm och en enkel man som trodde på ett demokratiskt samhälle

Lästips:

”Är på helspänn vid skymning och gryning”

Trafik. Hösten är här och då ökar risken för viltolyckor. Under oktober och november ökar anmälningarna till försäkringsbolagen kraftigt.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.