Stilla gator i Obamas fotspår

Gles trafik, färre fotgängare på övergångsställena och inga felparkerare i lastzonerna. För Marcus Heghammar, som kör distributionsbil i Stockholms innerstad, har president Obamas besök inneburit att jobbet flutit på lite lättare än vanligt.

Vid åttatiden på morgonen har Marcus Heghammar proppat sin bil till max ute på DHL-terminalen i Västberga.

– Normalt skulle jag inte behövt lasta den riktigt så här knökfull, men i dag får jag köra i en helt annan del av stan mot vad jag brukar. Jag har halva min vanliga rutt, och hälften av någon annans, säger Marcus.

Hans vanliga rutt omfattar bland annat Blasieholmen med Grand Hotel, där Barack Obama bor under sitt Stockholmsbesök, och intilliggande stadsdelar. Hela det området har fallit bort på grund av polisens avspärrningar. I stället har bland annat Mäster Samuelsgatan, delar av Vasagatan och PK-huset på Hamngatan tillkommit.

Eftersom besökande utländska potentater brukar bo på Grand Hotel, är Marcus ganska van vid restriktioner på grund av statsbesök.

– Men det brukar bara vara så att man inte får stanna i vissa zoner eller så. Avspärrningar på den här nivån är det första gången jag är med om. Men det är klart, man får ju något att berätta i alla fall.

Dagens första stopp blir i PK-husets underjordiska garage, där flera olika kunder väntar på leveranser. Men i dag är det inga specialleveranser, som ska vara framme före klockan 10 eller 12. Kanske har kunderna förstått att sådana tjänster kan vara svårare att garantera en sådan här dag.

– Många har ringt och avbokat sina beställningar helt och hållet. Kanske blir det en lugn dag trots allt, säger Marcus.

När bilen kort därefter kör ut på den nästan folktomma Mäster Samuelsgatan verkar det som om han har fått rätt i det.

– Det är ju dött alltså, konstaterar Marcus samtidigt som lokalradion rapporterar att polisen posterat prickskyttar på hustaken runt Grand Hotel. När bilen stannar hör man de vakande helikoptrarna hovra ovanför stan.

Marcus fortsätter leverera lådor och paket till kontor och butiker. Vid flera av stoppen blir receptionister och butikskassörskor riktigt förvånade när han dyker upp. ”Går det att köra i dag?”

– En vanlig dag kan jag ha drygt 30 stopp, men i dag är det nog snarare runt 25. Till exempel på Kungsgatan, som jag normalt inte har, är det ett stopp med fyra olika kunder. Så i dag blir det färre stopp med bilen, men lite mer spring fram och tillbaka, säger Marcus och tillägger att dagen hittills ändå varit lugnare än vanligt.

Transportarbetarens utsände tycker ändå det verkar vara full rulle, men Marcus är van vid högre puls.

– I dag är det ju ändå hyfsat gåtempo. Vissa dagar är det nästan så man springer med pirran. Normalt är det här ett ganska hektiskt jobb – bra om man gillar att röra på sig, säger han.

I en lastzon vid Hötorget hinner Marcus med ett kort snack med en mötande DHL-kollega, och de enas om att trafikläget är perfekt.

– Knappt en bil ute. Inga köer, lastzonerna är lediga, mycket mindre folk på gatorna… det har gått fort i dag.

Med ett stopp på Smålandsgatan vid elvatiden har Marcus klarat av sina tillfälliga områden, och är tillbaka på sin vanliga rutt. På andra sidan Norrmalmstorg skymtar polisavspärrningarna vid Berzelii park.

– Det har gått förvånansvärt bra. Man får hoppas det flyter på så här bra i morgon också, sammanfattar Marcus.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!