Stockholm handlar upp vita transporter
Malmö har gjort det ett bra tag. Nu gör Stockholm det också. För första gången ställer staden krav på minimilön, rätt till semester och begränsad arbetstid i upphandlingar. Först ut är skolskjuts och färdtjänst.
Modellen heter Vita jobb och lägger mer fokus på kvalitet och arbetsvillkor än pris. Den innebär att upphandlaren ställer krav på att löner, semester och arbetstider ska vara i nivå med kollektivavtalen. Detta gäller även underentreprenörer – och det är huvudentreprenörens ansvar att se till att reglerna följs. Modellen innebär även att kontrollanter har rätt att kolla sådant som löne- och anställningslistor, uppgifter om skatteinbetalningar, semester- och arbetsmiljöregler samt uppgifter om underentreprenörer. Kontrollanterna har också rätt att undersöka om anställningslistorna överensstämmer med den grupp som faktiskt arbetar i företaget.
Lagen tillåter inte att en upphandlare kräver att det anlitade företaget har kollektivavtal. Att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor är däremot helt okej – och där är den vita jobb-modellen ett alternativ för den som vill handla så schyst som möjligt.
Malmö började använda modellen 2013, och nu är det alltså Stockholms tur. Upphandlingen av skoltaxi och färdtjänst blir först ut och underlaget skickas ut i dagarna. Den som inte ställer upp på kravlistan göre sig icke besvär.
Roger Mogert (S), stadsbyggnads- och kulturborgarråd, har varit drivande i vita jobb-processen. Han hoppas att modellen kommer att leda till en bättre fungerande arbetsmarknad där kollektivavtalet blir norm, att lönedumpning och social dumpning städas bort och att kommunen får ett skydd mot oseriösa företag.
Varför börjar ni använda modellen först nu?
– Vi har haft åtta år av borgerligt styre, säger Roger Mogert. När vi vann valet hösten 2014 började vi direkt att anpassa modellen till våra förhållanden. Men vi har haft lite problem. Ta taxi till exempel och den upphandling vi nu gör. Det har inte funnits en siffra som vi kan använda eftersom det inte finns någon minimilön i taxiavtalet. I stället tar vi den av parterna framförhandlade timlönen på runt 125 kronor.
Hur mycket dyrare för Stockholms stad kommer den vita kravlistan att bli?
– Det är möjligt att det i förlängningen kommer att bli lite dyrare, vilket är rimligt om vi betalar på ett sätt som gör att den som gör jobbet får rätt betalt. Så jag skäms inte om det blir lite dyrare.
Förra veckan presenterade regeringen ett lagförslag som bland annat innebär att alla upphandlande myndigheter måste ställa krav i nivå med kollektivavtalet. Går lagförslaget igenom är planen att de nya reglerna ska börja gälla den 1 januari nästa år.