Stockholm slopar krav på lokalkännedom i taxi
Nu slopas kravet på lokalkännedom för taxiförare i Stockholms län. Beslutet väcker reaktioner både ute i branschen, inom Transport och på landstinget. – Vill man ha riktigt dåliga taxitjänster, då ska man genomföra det här, säger Per-Erik Carlsson, förare på Taxi Stockholm.
Från den 1 april slopas provet i lokalkännedom för den som vill köra taxi i Stockholms län. Transportstyrelsen vill att konkurrensen ska öka, och menar att gps-utrustning gjort god lokalkännedom överflödig i branschen.
Detta riskerar att spä på överetableringen och sänka taxiyrkets status, enligt Transport som avstyrkte förslaget när det gick ut på remiss.
”Den som någon gång gett sig i kast med att åka taxi i Stockholm vet att problemet inte är att det finns för få bolag att välja emellan, utan snarare det omvända”, skriver förbundet i sitt remissvar.
Bland förarna ute på Stockholms gator är kritiken hård.
– Man måste ha lite koll på sina kunskaper och kunna visa det i ett prov. Även om man bor i Stockholm är det ingen garanti för att man har ordentlig koll på alla områden, säger Khalid Bahri, förare på Taxi Stockholm.
Och tror man att gps kan ersätta lokalkännedom, ”då vet man inte hur en gps fungerar”, enligt hans kollega Per-Erik Carlsson.
– Den visar totalt fel adresser i vissa lägen. Dessutom hinner gps:en inte uppdateras med alla nya vägar och gator som kommer. Transportstyrelsen vet inte vad de pratar om, säger han.
Även Stockholms läns landsting, Sveriges största upphandlare av taxitjänster, är kritiska till beslutet och menar att det kan bli dyrare för kunden om en förare inte hittar ordentligt.
– Vi vill gärna se högre kunskapskrav inom taxibranschen, inte bara vad gäller lokalkännedom utan rent generellt. Att Transportstyrelsen då går i motsatt riktning tycker vi är helt fel väg, säger Carl Grufman (M), ordförande i landstingets Färdtjänstutskott.
Också Carl Grufman avfärdar Transportstyrelsens tilltro till elektroniska hjälpmedel:
– Att säga att gps kan ersätta lokalkännedom är som att säga att det inte behövs kockutbildningar eftersom man kan hitta recept på nätet, säger han.
Landstinget kommer även i fortsättningen att ställa krav på lokalkännedom när de upphandlar taxitjänster.
– Men Transportstyrelsen tar ju bort en kontrollstation när provet slopas. Även färdtjänstresenärer och människor som utnyttjar resegarantin kan ju ta en bil på gatan, och vi vill naturligtvis att även de som kör de bilarna ska ha åtminstone rudimentär kunskap om Stockholms geografi, säger Carl Grufman.
Men Gunnar Eriksson som kör färdtjänst åt Taxi Kurir tycker att farhågorna är överdrivna.
– Lite tillspetsat kan man säga att jag har kört taxi sedan 1995 och aldrig egentligen hittat någonstans, men det har gått bra ändå. Man har ju alltid kunnat ta reda på vart man ska, och nu när gps:en kommit är jag väldigt tacksam. Vi har alltid senaste färdtjänstkartan, och i kombination med den tycker jag nog att gps:en funkar bra, säger han och tillägger:
– Nu spekulerar jag lite fritt här, men jag misstänker att det ibland finns en lite rasistisk underton i kravet på lokalkännedom – en del folk vill gärna ha en svensk chaufför.
Hur ställer du dig till argumenten om överetablering?
– Visst, marknaden är överetablerad och yrkets status kanske har sjunkit lite sedan avregleringarna, och det är ju tråkigt. Men jag tycker nog inte att man ska gå på chaufförerna i den frågan.