Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Stockholm har precis som många andra kommuner ordningsvakter som patrullerar i så kallade paragraf 3-områden, i det här fallet gator och torg. Det har rört sig om 18 vakter, men styrkan ska fördubblas redan till den 1 mars.

Bakgrunden är att den grönblå ledningen anser att polisens närvaro inte räcker till. Kristdemokraterna i Stockholm hade också ett vallöfte om att satsa 70 miljoner kronor på ordningsvakter som jobbar på uppdrag av kommunen.

Redan för något år sedan ansökte Stockholm om att få ett så kallat paragraf 3-område i Rinkeby. Då sa polisen nej och hänvisade till att området inte är tillräckligt säkert. Nu gör man ett nytt försök.

– Vi har ännu inte fått svar från polisen om vi får vara där, eller om de ställer särskilda krav på hur det ska gå till, säger Stockholms trygghetsborgarråd Erik Slottner (KD).

Enligt Slottner kommer ordningsvakter inte att beordras ut, utan att säkerheten kan garanteras.

– Självklart ska ingen behöva jobba med risk för sin egen säkerhet. Vi har inte fått något beslut från ännu och jag har heller inte blivit kontaktad av skyddsombud som vill föra ett samtal. Om de vill göra det så är de välkomna att kontakta mig, säger han.

Ordningsvakterna är anställda av Nokas som har ett ramavtal med Stockholms stad. Enligt företaget rör det sig om handplockade och erfarna vakter. Utöver den lagstadgade utbildningen på 80 timmar får ordningsvakter som jobbar på uppdrag av Stockholms stad en utbildning som är ungefär två veckor lång.

Karl Sandberg är HR-chef på Nokas. Han börjar med att säga att företaget redan för ett år sedan meddelat Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd om vissa miniminivåer som krävs för att jobba i utsatta områden. Husby och Rinkeby klassas av polisen som särskilt utsatta.

– När det är säkerställt kommer vi att göra en riskbedömning tillsammans med lokala skyddsombud, säger Karl Sandberg och fortsätter:

– Jag tycker att det är viktigt att Transport också för interna diskussioner om vilka nivåer som ska gälla i skyddsarbetet på de här platserna.

Nokas grunduppfattning är att företagets ordningsvakter bara ska jobba i särskilt utsatta områden om de gör det tillsammans med polisen.

– Vi kommer att ha all tänkbar skyddsutrustning, egna utbildningar och särskild företagshälsovård som är mycket snabbare och bättre anpassad än den vanliga.. Vi kommer i princip att bulla upp med allt som går, men vi vill ändå inte jobba där utan polisen, säger Sandberg.

Karl Sandberg tycker sig ha listat ut en metod som leder till bästa möjliga utfall.

– Ett väl fungerande trepartssamarbete där kund, företag och fack pratar med varandra.

Erik Slottner, Nokas anser att ett bra säkerhetsarbete kräver samtal mellan skyddsombud, kund och företag för att säkerställa säkerheten. Delar du den bilden?
– Absolut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.