Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.
Close
Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.
Close

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Containerfartyget Freja ligger ensam förtöjt i Norviks hamn. Hon är en feederbåt som går i linje mellan kontinenten och Sverige. Augustidagen i Nynäshamn, söder om Stockholm, är stekande het och hamnverksamheten i gång.

Sedan i maj har containertrafiken flyttats över från Frihamnen i huvudstaden till den nybyggda containerterminalen. De blå post panamax-kranarna är några av de högsta i landet. De mäter 120 meter i uppfällt läge och 80 när de lastar och lossar. Än så länge körs de på det gamla vanliga sättet med förare i hytten. Men inom kort hoppas hamnoperatören från Hongkong, Hutchinson Ports, att de ska kunna flytta in driften i kontorsbyggnaderna och fjärrstyra kranarna. Nästa steg är att kranarna ska vara självkörande förutom vid de avgörande momenten vid upptagning och nedsläpp.

– På kort tid har kranarna blivit något av ett landmärke för Nynäshamn. När ingen båt ligger inne ska kranen vara i uppfällt läge. Första kvällen vi kommit i gång råkade lamporna lämnas påslagna. Kranen syntes i hela skärgården! säger Sam Victorin, kommunikatör på Stockholms hamnar och Transportarbetarens guide i hamnområdet.

De 16 meter höga kinesiskbyggda grensletruckarna körs också av hamnarbetare. Men planen är att människorna som kör dem ska vara ersatta av artificiell intelligens redan inom två år.

Bråkdel

Trafiken på hamnen motsvarar bara en bråkdel av vad den klarar av. Roro-hamnen kommer i gång under hösten, september enligt plan. Tanken är att Stockholms ska klara av att konkurrera med landets stora hamnar. Sam Victorin berättar att Frihamnen slog rekord förra året då man hanterade motsvarande 60 000 av standardmåttet på 20-fotscontainrar. Containerterminalen vid Norviks hamn är byggd för att klara motsvarande 250 000 och när stenhögen längst bort på kajområdet är borta ska hamnen kunna hantera 500 000. Stenhögen är inte så liten heller. Under bygget av hamnen och framsprängningen av en fyra kilometer lång järnväg har tolv miljoner ton berg sprängts bort. Tio miljoner har gått åt till bygget. Stenkrossen går mest hela tiden, men två miljoner ton sten tar tid att tugga sönder och är något svårsålt. Särskilt i Stockholmsregionen där flera stora infrastrukturprojekt gett ett överflöd av nysprängd sten.

– Vi kommer att ha stor överkapacitet. Norvik är byggt för en stad som växer, det är en investering för 100 år. Det är de perspektiven man får ha på de stora infrastruktursatsningarna, säger Sam Victorin.

Pråmtrafik

Politiker och makthavare talar om sjöfarten som en del av framtidens lösningar för klimatet. Sam Victorin berättar om visioner som att pråmtrafik som ska kunna gå med gods från hamnen mot Stockholm och andra tätorter i Mälarregionen.

– Tänk om vi kunde lossa gods på Skeppsbron igen! Som i Paris, där pråmar kommer med färskvaror till marknaderna klockan fyra på morgonen. Klockan sex är de borta och stör därför ingen annan trafik.

Det finns vissa regler som sätter stopp. Och konsumenternas krav på vindsnabba fraktalternativ.

– En motordriven pråm kan frakta lika mycket gods som 40 lastbilar, men drivs med bara två vanliga Scaniamotorer. Det kanske kommer att ta en halv dag längre. Men konsumenterna kan kanske klara det för att vi ska fixa miljömålen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.