Sopgubbar i Stockholm
Close
Stockholms sopgubbar samlas varje morgon utanför Reno Norden i Älvsjö.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Stockholms sopgubbar fortsätter protesterna

Sophämtning. – Vi står här varje morgon så att de som fortfarande jobbar får skämmas lite när de kör i väg. Så säger en av Stockholms sopgubbar från Reno Norden, som samlas utanför infarten till sin tidigare arbetsgivare. I protest mot sänkta löner.

Klockan närmar sig halv sex på tisdagsmorgonen och en skara på 15-20 renhållare har slutit upp på trottoaren utanför miljöföretaget Reno Norden i Älvsjö, i Stockholm. På ett stängsel bakom ryggen har killarna vecklat upp en röd och vit banderoll med texten:”Stöd Stockholms sopgubbar!”

De är på plats på morgnarna sedan ett par veckor, stannar någon timme medan den forna arbetsgivarens sopbilar rullar ut på Stockholms gator för att hämta hushållssopor.

Aktionen är en protest mot att Reno Norden vill avskaffa miljöarbetarnas nuvarande avtal och i stället införa mer jobb och flera tusenlappar i sänkt lön, från och med den 1 oktober.

Då ska sopjätten ta över hanteringen av hushållssopor från konkurrenten Liselotte Lööf. Kollegorna där är redan uppsagda och dyker upp i två, tre sopbilar varje morgon, innan de kör ut på jobb.

– Vi turas om, hälsar på och visar vårt stöd. Snart är vi också arbetslösa säger sopgubben Sigge från Liselotte Lööf och nickar mot kamraterna.

De har alltid varit stolta över den sammanhållning som kännetecknat Stockholms sopgubbar, oavsett bolag.

Stämda i AD

När renhållarna la ner arbetet i protest och sopkonflikten bröt ut i början av juli trängdes journalister och fotografer på Reno Nordens parkering. Företaget svarade med att stämma medarbetarna för olovlig stridsåtgärd och Arbetsdomstolen uppmanade dem att gå tillbaka och jobba.

Några miljöarbetare följde uppmaningen, andra sa upp sig.

Nu har konflikten hamnat i medieskugga och Transportarbetarens reporter är ensam på plats.

Roffe Persson har jobbat som sopgubbe i 28 år och trivts med friheten, som renhållarnas speciella avtal i Stockholm gett. Inflytandet över jobbet har uppvägt smuts och stress.

– Nu får jag väl överge branschen, fast det är det här jag vill hålla på med. Jag har jobbat som ”röris” också på byggen, men sophämtning är mycket bättre.

– Janne Josefsson på Uppdrag granskning borde sätta i gång och gräva i upphandlingen och Reno Nordens ekonomi. Kom hit och gör en tv-granskning!

Roffe Persson slår tillbaka mot kommentarerna i sociala medier om att sopgubbarna i Stockholm har för höga löner. Det handlar om avundsjuka, tror han.

– Vi har lastbilskörkort och yrkeskompetensbevis. De som säger att vi tjänar för bra skulle hänga med en dag i Stockholms trängsel och stress. Många som börjar pallar bara en kort tid och slutar igen.

Sigge från Liselotte Lööf talar om ansvarsbollandet mellan upphandlaren och entreprenören.

Vill jobba

– Det är som en lek mellan Stockholm vatten och Reno Norden om vem som håller ut längst. Hur länge kan staden behålla ett företag som inte klarar av att sköta sophanteringen?

Bosse Sjögren beskriver situationen som ”skit”. Liksom kollegorna hoppas han att Reno Norden ska gå i konkurs, att ett annat bolag ska ta över och behålla nuvarande löner och poängsystem.

– Jag vill bara tillbaka och jobba, på vårt gamla avtal, bilaga C. Det är därför vi står här.

Alla ser mot sopbilen som kör ut från utfarten.

– Titta, här är några som slår ner blickarna. Här är några som skäms, utbrister någon.

En annan sopgubbe muttrar tyst:

– Helst skulle man vilja strypa dem. Vi har stått tillsammans förut och så går de tillbaka och kör…

Roffe Persson delar ut en jobbannons om att Arla söker lastbilschaufförer. Alla söker nya jobb.

– Jag kanske har fått napp, säger Roger Johansson.

Kompisen Tomas Brehmer ska skriva kontrakt med ett annat miljöföretag i dag. Lönen blir lite lägre, men också mindre tungt. Andra mår dåligt av att gå hemma, men försöker skingra jobbiga tankar med skämt om att sätta sig med tiggarmugg utanför Lidl.

Klagomål om hämtning

En mobil med ett dokument om reklamationer, klagomål över sophämtningen, går runt bland killarna på gatan. Siffrorna pekar brant uppåt, från ett fåtal före konflikten. Och värre lär det bli, när stockholmarna nu återvänder från semestern, spår sopgubbarna.

Funderar ingen av dem på att böja sig och söka jobba på Reno Norden igen?

– Att göra mer och ta mindre betalt? Nej! Reno vill inte ha oss och vi vill inte ha dem, säger en av killarna.

Ante Nordstrand hejdar en renhållare, på väg ut med lastbilen. Hans Edlund, som har ett jobb till vid sidan av sophämtningen.

– Jag jobbar bara månaden ut. Konflikten var bra men den drog i gång vid fel tillfälle. Vi skulle ha lagt protesterna senare, närmare 1 oktober.

Ante Nordstrand sörjer att yrkeskåren och gemenskapen splittras.

– Vi har alltid ställt upp för varandra, jobbat på även om vi haft ont. Haft samma ideal, en moral. Den första oktober blir det kärvt för Reno Norden. De kommer inte att få tag i tillräckligt med folk. Och de som jobbar kommer att få så mycket att göra att de inte orkar, siar han.

Hur länge tänker ni protestera?

– Fram till den 1 oktober, så många som kan komma kommer hit.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman kommenterar protesterna:

– Man kan inte annat än beundra sopgubbarnas kämpaglöd. Att de fortsätter slåss för det de verkligen tror på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    23 augusti, 2017

    Vad jag förstått har SvD lyckats få tag i dessa hemliga avtal. Inte vackert och tveksamt om det ens är lagligt...Något en expert i LoV att sätta tänderna i.
    Jag har svårt att förstå varför Stockholm Vatten och Avfall AB håller i RenoNorden AB så hårt.

    Det är inte så att det föreligger svåger politik i fråga? Det finns nämligen tjänstemän på Stockholm Vatten som tidigare varit anställda vid RenoNorden. "Just my 10 Pence..."

  2. Thomas Dahl:
    23 augusti, 2017

    Stå på er grabbar.

  3. Eva Carlsson:
    22 augusti, 2017

    Helt otroligt vilken sammanhållning ni Sopgubbar verkar ha.
    Måste kännas jäkligt surt att ett par av era före detta kollegor sviker er.
    Kämpa på och fy på er Sthlm vatten och Reno för era hemliga avtal

  4. Burväktaren:
    22 augusti, 2017

    Er enighet är enastående på modern svensk arbetsmarknad.
    Hatten av för er kamp att bibehålla era anställningsvillkor.

Lästips:

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Sebastian Nordh räds vare sig utmaningar eller livssprång. Nu slits han mellan två skilda världar. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.