Stockholms sopgubbar spänner musklerna

Ny upphandling av sopjobbet i Stockholm, arbetsgivare som sänker löner – och vinterns avtalsrörelse. Tre hotbilder målades upp när Stockholms sopgubbar i kväll höll stormöte.

Det bubblar i salen i Årsta folkets hus när Mats Björnberg, ordförande i Transports miljösektion i Stockholm, beskriver vad som är på gång. Omkring 50 sopgubbar är beredda att kämpa för sina villkor.

– Resten kommer med när det hettar till, säger en mötesdeltagare.

Den snabbaste avhandlade frågan handlar om fackets förhandlingar om kollektivavtalet. Mats Björnberg ger sin bild av hur Transports avtalskonferens slutade när det gäller sopgubbarna:

– De prioriterade kraven är att vi inte ska backa på arbetstiderna, det ska vara dagtid 6 till 16 som gäller. Lönerna ska försvaras. Och facket måste se till att avtalsbilaga C inte försvinner. För i så fall försvinner Stockholms sopgubbar också.

I den bilagan finns poänglönesystemet som fortfarande gäller i Stockholm, det som gör sopgubbarna till en välavlönad grupp inom LO.

Upphandling av all sophämtning i hela Stockholm är på gång. Den 1 april 2017 ska nya eller nygamla entreprenörer vara på plats i stadens ungefär tio områden. Anbud kommer att räknas fram och lämnas in under första halvan av nästa år.

Transports Stockholmsombudsman Christer Norfall beskriver ointresset som stadens bolag Stockholms Vatten visat för fackets och sopgubbarnas synpunkter när upphandlingskraven ska formuleras.

– Stockholm Vatten vill inte ha med ”kontroversiella” krav som begränsningar av den belastning gubbarna utsätts för, säger han.

I kombination med att renhållningsbolaget Ragn-Sells runt om i landet inför ett nytt lönesystem ser sopgubbarna framför sig entreprenörer som pressar sina anbud och räknar med sänkta löner.

– Det här handlar inte bara om oss, säger någon långt bak i salen. Lönedumpning och försämrade arbetstider kommer att beröra hela svenska samhället.

– Vi har stoppat lönesänkning förr, säger en annan. Och tvåskift.

Sopgubbarna som hämtar hushållssopor i Stockholm vet att de har makt, både inom facket och gentemot arbetsgivarna. Flera förslag på handling dyker upp:

– Om man skulle åka och tippa ett lass sopor utanför Stockholms Vatten … ja på eget ansvar alltså. Bara för att det är kul.

– Nu vet vi vad vi har att hantera framöver, säger ordförande Mats Björnberg. Ragn-Sells lönemodell går upp till central förhandling i nästa vecka. Och när det gäller upphandlingen är det nog svårt att ta kriget nu, vi har inte alla fakta än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.