Stockholms stad överklagar dubbdispens för taxibilar
Taxibilar ska få köra med dubbdäck på den hårt miljöbelastade Hornsgatan i Stockholm, trots dubbförbudet som staden infört. Det anser länsstyrelsen som beviljat ny dispens. Stockholm stad väljer nu att överklaga till Förvaltningsdomstolen.
Hornsgatan är en av Stockholms mest trafikerade gator. Partikelhalterna är höga, särskilt vintertid när många bilister kör med dubbade däck.
För ett par år sedan införde politikerna dubbförbud i de lokala trafikföreskrifterna. Svenska Taxiförbundet var en intressent som reagerade negativt. Dubbfria däck skulle leda till sämre trafiksäkerhet och stänga ute taxibilar som kör i länsdelar där dubbar definitivt behövs, resonerade man.
Alla taxiföretag gör inte samma bedömning. Stadens största bolag, Taxi Stockholm, har friktionsdäck på alla sina fordon.
Dubbförbudet vållade het debatt och till slut hamnade frågan på Transportstyrelsens bord. Taxi och färdtjänst fick ett tidsbegränsat undantag från den lokala trafikföreskriften.
Undantaget gällde till maj 2012. I höstas ansökte Taxiförbundet om förlängd dispens hos Stockholms stad. Det blev nobben igen. Och ny överklagan.
Den 7 augusti 2013 beslutade länsstyrelsen att bevilja nytt tidsbegränsat undantag – till den 30 april 2014.
I dag, fredag, har Stockholms stad postat en överklagan till domstol. Lars-Göran Jansson är ansvarig handläggare på trafikkontoret:
– Vi tycker att det är viktigt att få frågan prövad. Det är inte bara taxi som påverkas av dubbförbudet, utan också hantverkare, bud- och jourbilar av olika slag. Varför ska just taxi ha dispens? Var ska man dra gränsen? Alla eller ingen, tycker vi. När det gäller miljön på Hornsgatan är det väldigt illa. Vi måste agera.
Länsstyrelsens beslut är undertecknat av enhetschef Barbro Rohdin. Transportarbetaren ringer upp henne, med frågan: Vilka fler fordons- och yrkeskategorier bör få undantag från dubbförbudet?
– Jag är ganska ny som enhetschef och såvitt jag vet har vi bara diskuterat taxi. Jag tror inte att vi fått in dispensansökningar från andra håll, säger Rohdin.
Taxi Stockholm har alltså valt en egen väg, utan dubb. Hur ser bolagets miljöchef Gunnar Welander på länsstyrelsen beslut?
– Jag har inte tagit del av det. Våra taxibilar kör en sträcka som motsvarar tio varv runt jorden varje dag. På Taxi Stockholm anser vi att miljöfrågan är viktig. Därför har vi valt att inte ha dubbdäck på våra bilar.