Stöd du kan få om du blir uppsagd
Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.
1. Anmäl dig digitalt till Arbetsförmedlingen
Den första dagen du är arbetslös ska du anmäla dig till Arbetsförmedlingen. Det är en förutsättning för att få a-kassa. Du behöver inte gå till något kontor för att skriva in dig, anmälan kan göras digitalt och du kan sedan ansöka direkt om a-kassa.
Normalt sett kräver Arbetsförmedlingen att du rapporterar aktiviteter, som visar att du söker jobb. Det kravet är borttaget till och med maj.
2. Be arbetsgivaren om intyg
Arbetsgivaren som har sagt upp dig ska skriva ett arbetsgivarintyg. Det är nödvändigt för att få a-kassa!
A-kassan behöver intyg som visar de senaste tolv månaderna. Har du haft flera arbetsgivare måste du begära intyg från samtliga. Om du varit sjukskriven en längre period eller föräldraledig kräver kassan också intyg längre tillbaka än ett år.
Uppdatering: Under resten av året kan det bli lättare att få a-kassa och karensdagarna slopas också. Regeringen har lagt ett förslag både om höjt tak i arbetslöshetsförsäkringen och minskade krav på medlemskap i kassan. Det innebär bland annat att varje månad du varit med i a-kassan räknas som fyra under perioden mars-december 2020. Den högsta dagpenningen för arbetslösa höjs från dagens 910 kronor till 1 200 kronor. De tillfälliga reglerna föreslås träda i kraft den 13 april.
3. Tips: Be om ett elektroniskt arbetsgivarintyg
För att smidigt få ett korrekt arbetsgivarintyg kan du be att få det elektroniskt. På tjänsten arbetsgivarintyg. nu kan arbetsgivaren fylla i intyget, som sedan skickas till den anställda.
Det minskar handläggningstiden, enligt Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. En anledning är att arbetsgivaren direkt får felmeddelande när någon uppgift fattas eller är fel ifylld.
– Det är annars vanligt att vi måste begära in komplettering av ansökningen, säger han.
4. Gör ansökan till a-kassan
Logga in på a-kassans Mina sidor med e-legitimation och gör ansökan. Du får hjälp i steg med vad som krävs, till exempel uppladdning av arbetsgivarintyg. Det går också att skicka allt med post och sedan fylla i a-kassekort på papper.
Genomströmningstiden – tid från anmälan till arbetsförmedlingen till första utbetalningen – är för Transports a-kassa cirka sex veckor.
Än har ingen markant ökning av ärenden märkts men de senaste veckorna har betydligt fler ringt. Från och med den 23 mars har Transports a-kassa bara telefontid på förmiddagen. Det för att kunna prioritera handläggning av ärenden.
– Det handlar om att få undan så många ärenden som möjligt, för att medlemmarna ska få ut ersättning inom en rimlig tid. Men det är också med tanke på den egna personalen, en oro för att drabbas av sjukdom här, säger a-kassans Daniel Olsson.
5. Sök ersättning från inkomstförsäkringen
Ansök om ersättning från Transports inkomstförsäkring i samband med ansökan till a-kassan. Ansökningsblankett finner du på på Transportarbetareförbundets sida om försäkringar.
Som medlem i Transport har du automatiskt rätt till fackets inkomstförsäkring. Kravet är att du varit medlem i minst ett år, alternativt i ett annat fackförbund med liknande försäkring, och inte varit arbetslös.
Inkomstförsäkringen ger upp till 80 procent i ersättningen av hela den tidigare inkomsten, utöver ersättningen från a-kassan. Försäkringen har inget inkomsttak, till skillnad från a-kassan där taket i dag ligger på 25 000 kronor. Inkomstförsäkringen sträcker sig som längst 100 dagar om du inte har tecknat en tilläggsförsäkring.
Uppdatering: Inkomsttaket höjs den 13 april till 33 000 kronor, enligt regeringens förslag. Det innebär att den som arbetat heltid tidigare som mest kan få 26 400 kronor före skatt i månaden, jämfört med drygt 20 000 i dag. Den tillfälliga höjningen föreslås gälla till och med den 3 januari 2021.
6. Ta hjälp av en coach från TSL
Trygghetsfonden TSL jobbar för högtryck just nu för att kunna hjälpa dem som förlorar jobbet. TSL gäller för privatanställda arbetare som blir uppsagda på grund av arbetsbrist från ett företag som har kollektivavtal med ett LO-förbund, till exempel Transport.
Du som förlorar jobbet får kontakt med en coach som hjälper dig att hitta nytt jobb, börja studera eller kanske starta eget.
TSL är ett samarbete mellan LO och Svenskt Näringsliv.
7. Rätt till försäkring vid arbetsbrist som 40-plussare?
Är du äldre än 40 år kan du ha rätt till försäkringen vid arbetsbrist, AGB. Samtliga anställda på en arbetsplats med kollektivavtal inom Transports avtalsområden omfattas av försäkringen, oavsett medlemskap i facket eller ej. Även arbetsgivare utan kollektivavtal kan ha tecknat AGB för sina anställda.
För att ha rätt till ersättning krävs att du är uppsagd helt eller delvis från en tillsvidareanställning och att uppsägningen beror på förändring i företaget, till exempel minskad orderingång eller konkurs.
Ersättningen betalas ut som ett engångsbelopp. Hur stort det är beror på din ålder. För den som är 50 år vid uppsägningstillfället är beloppet i år 37 994 kronor.
AGB-försäkringen sköts av Afa försäkring där du hittar mer information.