Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.
Close
Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.
Close

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

– Detta är en väldigt jobbig fråga. Det handlar om personliga tragedier när anställda på bensinstationer via övervakningskameror eller vid hemgångskontroller ertappas med att stjäla, förlorar jobbet och kan hamna i ekonomisk kris, säger ombudsman Peter Åkesson på Transportarbetareförbundet i Göteborg.

Den som får avsked, ”sparken”, från sitt arbete har nämligen inte rätt till ersättning från a-kassan under två månader efter avskedet. Och brist på referenser kan försvåra möjligheterna att söka nya arbeten, betonar han.

Under senare tid har Peter Åkesson haft kontakt med flera medlemmar och företag som hamnat i trångmål efter stölder på arbetsplatsen. Därför vill han stämma i bäcken innan fler råkar illa ut. Han pekar på tidigare domar i Arbetsdomstolen, där anställda fått gå efter stölder av saker för jämförelsevis låga belopp.

– Vi kan aldrig försvara att våra medlemmar stjäl, så sådana förhandlingar med arbetsgivare kan facket inte vinna. Jag har haft fall där anställda stulit cigaretter och snus. Då kommer man snart upp i höga summor.

Att personalen plockar åt sig godis, glass, korv och annat utan att betala sker främst under ensamjobb på kvällar och nätter, berättar Peter Åkesson. Och det kan finnas en gråzon när anställda får testa varuprover, påpekar han.

– Arbetsgivaren har ett stort ansvar att göra klart vilka regler som gäller, för att undvika missförstånd. Mitt råd till alla anställda är: Ta aldrig något som inte är ditt. Den regeln är bra att hålla sig till om man är tveksam till vad man får ta och inte på arbetsplatsen, oavsett var man jobbar.

På Circle K, som nyligen avskedade en anställd av stöld-skäl, säger HR-chef Maria Thelin:

– Vi informerar våra medarbetare om att betalning alltid ska ske vid köptillfället och att man ska kunna uppvisa kvitton för sina köp.

Vid anställningen får personalen information om företagets regler och de anställda signerar också ett formulär där de framgår, förklarar Maria Thelin. Ändå sker stölder på bensinstationerna.

– Tyvärr är det så. Varans värde spelar ingen roll, gränsen går vid noll. Men det gör alltid extra ont när det är ett lägre värde.

Varför är stölder vanliga trots era regler?

– Det vågar jag inte uttala mig om, men det är oroväckande att inte alla förstår hur allvarligt detta är och att det leder till avsked.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.