Stölder och skattefusk växande problem i åkeribranschen
Åkerinäringen är den enda bransch där företagen själva anser att konkurrens från skattefuskare är ett växande problem. – Varför ska man stjäla gods och försöka omsätta i pengar, när man kan fuska med skatter, undrade Skatteverkets samordnare Pia Bergman i en ironisk kommentar.
I dag, onsdag, bjöd branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) in till en konferens i Örebro om transportsäkerhet. På programmet stod allt från godsstölder till låglönekonkurrens och fylleri på vägarna.
Pia Bergman var en av föredragshållarna. Hon leder en specialsatsning där Skatteverket granskar åkerinäringen. Inför de 200 deltagarna konstaterade hon att även den grova organiserade brottsligheten upptäckt att det finns snabba pengar att hämta i vägsektorn.
Hon hänvisade till en enkät där Skatteverket återkommande frågar företagare i olika branscher hur man upplever konkurrensen från skattefuskare. I åkeri pekar kurvan uppåt sedan 2006. I dag svarar 31 procent av åkarna att de tvingas konkurrera med fifflare.
I andra utsatta sektorer – som bygg och restaurang – går trenden åt motsatt håll. ”Bara” 21 procent av byggföretagen tycker att skattefuskande grannföretag är ett bekymmer.
– Varför växer problemet i er bransch? Vi ser tyvärr en klar skillnad i och med EU-utvidgningen. Så krasst är det. Fast om EU varit hela orsaken hade jag sagt ”tough luck”. Men vi ser också hur inhemska företag utnyttjar lagar och regler på ett sätt som aldrig var avsett.
Pia Bergman pekade på avarter som numera är välkända i chaufförskåren. Exempelvis löner via fejkade danska bemanningsföretag och falska egenföretagare.
– Vi får in många tips från åkare och chaufförer som vi använder i vårt arbete. Ett vanligt fel är att man hyr in chaufförer till en mycket låg kostnad. Det är underförstått att skatt inte ska betalas någonstans.
Skatteverket har länge efterlyst lagändringar som kan underlätta kampen mot fuskarna. En handlar om att inbetald löneskatt måste redovisas månad för månad, för var och en av de anställda. I dag betalar arbetsgivarna bara in en klumpsumma. Som specificeras efter årets slut.
Myndigheten vill också ha rätt att göra oannonserade besök hos transportföretag – samma regler som redan finns för krogar och frisörer. En tredje viktig punkt handlar om att synliggöra företag. Alla bolag som är verksamma i Sverige ska vara skyldiga att registrera sig här, tycker Skatteverket.
Tommy Jonsson är en av två ombudsmän i Transport som jobbar med ett projekt som fått namnet Ordning och reda i åkeribranschen.
– Målet är att göra en djupdykning och hitta företagen som slår undan fötterna på de seriösa åkerierna. Vi hittar massor av konstigheter. Företag med mängder av lastbilar, och ingen enda anställd.
– De så kallade kombiterminalerna är ett särskilt kapitel. De är som koskit som drar till sig flugor. Vårt jobb är inte alltid trevligt. Vi har numera överfallslarm, efter en rad hot.
Tommy Jonsson redogjorde för de politiska krav som Transport sedan länge driver. Bland annat utökat beställaransvar.
Flera talare poängterade att prispressen och utnyttjandet av lågbetalda utländska förare hänger samman med stölderna av gods, diesel och ibland hela bilar eller trailrar.
Bristen på trafikpoliser var också ett återkommande tema. Håkan Carlsson, som leder polisens nationella transportsäkerhetsgrupp, påpekade att godsstölder är ett brott med liten risk för upptäckt – och låga straff för den som ändå ertappas.
Som siste talare äntrade Per-Arne Nilsson scenen. Han är pensionerad kriminalkommissarie som jobbade i flera år med godsstölder. Numera frilansar han som konsult.
Han anser att såväl politiker som branschen själv gjort mycket lite för att komma till rätta med stöldproblemet:
– Transportsäkerhet är en ickefråga! Det sker inte mycket hos er ute på företagen. Ändå ökade stölderna med 57 procent mellan 2007 och 2014.
– Det här med sanktionsavgifter och klampning då? Det är väl ett steg i rätt riktning? Ha, det är bara ett spel för galleriet. I dag finns det 139 poliser som har kompetens att kolla ett tungt fordon. Snittåldern bland dem är 55 år. Samtidigt kommer det 2 000 lastbilarna till Sverige. Varje dag.
Med adress till åkarna sa Per-Arne Nilsson:
– Jag vet inte hur många gånger jag sagt det nu: Sluta kör med kapelltrailrar! Godset är ju helt oskyddat. Titta på den här bilden av en lastad container! Här ser ni låset som ska skydda varor värde kanske tio miljoner kronor. En liten gul plomb.
– Jag har ju sagt att ni inte får göra så, men ni lyssnar inte.