Stopp för lön till Gate gourmets 60-tal uppsagda
Flygplats. Arbetsdomstolen gick på cateringbolaget Gate gourmets linje. De 60-tal anställda som sagts upp under pandemin får lön fram till den 26 januari. Inte löpande, tills AD slutgiltigt prövat deras uppsägningar och eventuella skadestånd.
Den 26 januari 2021 är satt utifrån det datum Arbetsdomstolen (AD) meddelade sin dom. I Transports led är stämningen dämpad:
– Domstolens beslut gick inte i den riktning vi önskat. Men det är fortfarande inte skrivet i sten hur utslaget blir. Den frågan återstår för AD att avgöra, säger Transports flygombudsman Johan Einarsson.
Han tillägger:
– Fast det är förstås ett tråkigt beslut.
Den nu aktuella domen är ett så kallat interimistiskt beslut i den utdragna tvisten mellan Transport och den globala cateringjätten Gate gourmet. Den slutliga domen får cateringarbetarna fortsätta vänta på. Men AD:s första domslut pekar ändå mot att Gate gourmet kan uppfattas ha saklig grund att säga upp sina anställda på grund av arbetsbrist.
I normala fall kan facket ogiltigförklara uppsägningar och då ska arbetsgivaren fortsätta betala ut lön tills tvisten är avgjord. Men i denna AD-dom står det att en anställning kan avslutas ”om det framstår som mer eller mindre uppenbart att uppsägningen är sakligt grundad”.
Beslutet har fattats efter en begäran från bolaget om att ”förpröva” frågan.
– Klart vi är besvikna. Vi hade gärna sett att de anställdas löner betalats ut fram till att den slutliga domen faller. Och vi trodde det fanns en chans att domstolen skulle ta upp arbetsgivarens löneshopping. Alltså ensidiga byte till ett billigare avtal, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.
Inte överraskad
Luttrad av tidigare domslut är han inte helt överraskad.
– Fast än är matchen inte över. Vi fortsätter fajtas för våra medlemmar. Nu ska vi träffa fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättskydd, granska domen och diskutera hur vi ska gå vidare när vi möter motparten i AD.
Tvisten mellan Transport och Gate gourmet (på Arlanda, Landvetter och Malmö airport) pågick under hela hösten. Till slut stämde Transport bolaget i AD och begärde att uppsägningarna av medlemmarna skulle ogiltigförklaras. Facket yrkade också på höga skadestånd.
Går domstolen inte med på det har förbundet i stället begärt skadestånd till medlemmarna för brott mot turordningsreglerna. Uppsägningarna sköttes illa, okänsligt och förödmjukande, anser facket. Anställda sades upp på stående fot, fick tömma sina skåp och lämna ifrån dig sina passerkort.
Fackligt engagerade stängdes också ute och ingen i klubbstyrelsen erbjöds återanställning.
Gate gourmet, å sin sida, har hela tiden hänvisat till coronan och den arbetsbrist pandemin gett upphov till när flygresandet dalat och flygkris inträtt. Genom en omorganisation sa företaget upp alla anställda och flyttade över samtliga till Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal.
Ett avtal som en del av personalen tidigare arbetat enligt, men inte Transports cateringlastare och chaufförer med flera. Avtalsbytet krympte arbetsgivarens lönekostnader rejält. För Transports medlemmar innebar det däremot sämre villkor och kraftigt sänkta löner.
Hävdar arbetsbrist
Efter omorganisationen (när all personal ska kunna utföra alla arbetsuppgifter) finns det inte längre kvar något arbete inom Transports avtalsområden, hävdar Gate gourmet. Facket å sin sida vidhåller att arbetsbristen inte är så stor som företaget uppger, och att de återanställda i stort sett utför samma arbetsuppgifter som transportarna gjorde innan.
I början av maj ska fack och arbetsgivare träffas för inledande muntliga förhandlingarna i AD. Transport och Svenska Flygbranschen kan då välja att göra en förlikning, en överenskommelse, och avbryta rättegången. Fast Transports ombudsman Per-Olof Norgren tror att den chansen är ganska liten.
– Vi anser fortfarande att Transports kollektivavtal och turordningskrets ska gälla. Att anställda nu gör samma arbete med B-kort som Transports medlemmar utförde med C-kort är så dumt så det är inte sant. Hela den här historien är oerhört rörig för alla inblandade, säger han.
Annett Olofsson på LO-TCO Rättskydd företräder Transports medlemmar. Hon är också besviken över att domstolen inte prövat kärnfrågan om att bolaget agerat ”i strid med LO:s organisationsplan”. Alltså att företaget på eget bevåg sagt upp ett avtal, som LO-facken kommit överens om ska gälla.
– AD har tittat på om det finns saklig grund för uppsägningarna och mer eller mindre kommit fram till att det gjorde det på grund av arbetsbrist. Detta trots att bolaget gjorde en underlig manöver och flyttade över alla anställda till Hotell- och restaurangfackets avtal, säger hon.
– Men brott mot turordningen har inte prövats än, så målet lever fortfarande på alla sätt.
Interimistiskt innebär att beslutet gäller under den tid målet pågår i AD och upphör vid slutlig dom, förtydligar Annett Olofsson.
Hur stor är chansen att det interimistiska beslutet ändras och de anställda får tillbaka sina jobb?
– Det vill jag inte uttala mig om, svarar hon.
Bestämmelser om preskriptionstid för att ogiltigförklara uppsägningar har också avhandlats i AD. Transport och Gate gourmet är inte överens när det gäller en av de uppsagda, som var hemma för covidsymptom och sades upp via ett rekommenderat brev. Trots adressändring hävdar han att han aldrig fått meddelandet.
Digitalt fackmöte
I går eftermiddag kallade Transports flygavdelning berörda medlemmar till digitalt möte. Många frågade om a-kassa, berättar ombudsman Johan Einarsson.
– Men inte så mycket om AD-domen. Det är ju en väldigt komplicerad process.
Ett glädjande besked för medlemmarna var i alla fall att Transport och Gate gourmet, efter ännu en central förhandling, enats om att de uppsagda ska få ob-tillägg. Ersättningen ska utgå under hela uppsägningstiden, mellan en och sex månader.
– Det blev en seger i alla fall. Lite plåster på såren, säger ombudsman Per-Olof Norgren.
Hur mycket det blir i pengar varierar från person till person, beroende på arbetstider. Men det rör sig om cirka 2 000 och 6 000 kronor per månad.
– Det ska bli väldigt, väldigt spännande att se hur hela den här röriga historien slutar i AD, tycker Per-Olof Norgren.