Stopp för övertid och inhyrning i landets hamnar
Vid midnatt, mot den 27 september, utlöste Transport blockaden mot nyanställningar, inhyrning, övertids- och mertidsarbete i landets hamnar. – Gubbarna och gummorna är taggade och ställer upp till 100 procent, säger Patrik Östbjerg vid Transports hamnavdelning 2 i Göteborg.
Transport och arbetsgivarparten Sveriges hamnar har inte kunnat enas kring stridsfrågan om arbetstidens förläggning i hamnarna. Den 3 september strandade Transport därför förhandlingarna och den 17 september varslade förbundet om konflikt. Försöken från Medlingsinstitutet att ena parterna misslyckades också och den 25 september tackade transport nej till medlarbudet om en lönehöjning på 765 kronor i ett 14 månader långt avtal.
Förbundet håller i förhandlingarna, men fick stöd av Hamnarbetarförbundet i sitt nej. Konflikten kring regleringen av arbetstiderna kvarstod och blockaden trädde alltså i kraft i natt.
Patrik Östbjerg är Transports sektionsordförande i Göteborgs hamn och jobbar i containerterminalen. Han skyndar mellan möten och telefonsamtal. Än så länge påverkar konflikten inte verksamheten så mycket i hamnen.
– Fram till måndag är det antagligen ganska lugnt, men på tisdag kommer det nog trixa till sig, säger han.
Lars ”Fimpen” Nydén är förhandlings- och skyddsombud vid Älvsborgsterminalen i Göteborgs hamn. Även han säger att läget än så länge är ganska lugnt.
– Det är ju första dagen. Båtarna ligger inne nu och vi får se om vi blir klara till kvällen. Blockaden kommer att slå olika hårt, beroende på hur mycket fast och timanställd personal bolagen har. Mest kännbart blir det till helgen när fler timanställda jobbar, menar han.
Hos lokalombudsman Anders Gustafsson vid Transports hamnavdelning 2 i Göteborg har telefonen gått varm ända sedan i onsdags morse. Han säger:
– Det är fullt pådrag och många tolkningsfrågor i hamnarna kring vilka som omfattas av blockaden. En del verkstäder kan hamna lite i gråzonen.
Gustafsson säger att landets hamnarbetare är ”på g”, stridsberedda och vid väldigt gott mod.
– Arbetarna tycker att arbetsgivarnas försök att ge sig på arbetstiderna är ett hån. De senaste turerna i avtalsförhandlingarna taggar upp folk. Man tycker att någon gång får det vara nog. Frågan om arbetstiderna har kommit upp i varenda avtalsrunda.
Sveriges Hamnarbetarförbund har varslat om sympatiåtgärder och i hamnarna står transportarna och medlemmarna i Hamnarbetarförbundet, HF, eniga i motståndet mot förändrade arbetstidsregler.
– Så här bra kompisar har vi nog aldrig varit. Vi har en gemensam fiende eftersom förändrade arbetstider skulle ha så stor inverkan på hamnarbetarnas liv, förklarar Anders Gustafsson.
Stötestenen handlar, för Transports del, inte om pengar utan ideologi. Arbetsgivarna vill ha större inflytande över förläggningen av arbetstiderna, medan Transport sätter klackarna i backen för att behålla nuvarande skrivningar i hamn- och stuveriavtalet.
Sveriges hamnar anser att arbetstidsregleringen i hamnarna är omodern inte har följt med i utvecklingen i det övriga 24-timmars-samhället.
På det svarar Transports förbundsordförande Lars Lindgren att det tvärtom är arbetsgivarna som agerar omodernt, genom sina försök att ”tränga tillbaka arbetarna till en historiskt svag position”, utan inflytande över arbetet. Praktiskt handlar det om att hamnbolagen, utan förvarning, ska kunna beordra arbete på övertid och sänka hamnarbetarnas ob-tillägg, förklarar Lindgren.
– Men vi vet att möjligheten att kunna förutsäga sin ordinarie arbetstid är en oerhört viktig fråga för dagens stressade människor. I dag har bägge föräldrarna familjeansvar. Barnen ska hämtas och lämnas på dagis och till olika aktiviteter och då måste man kunna veta och förutse vilka arbetstider man har, anför Lars Lindgren