Illustration stress transportbranschen, Gustaf Öhrnell

Stopp för stress?

För mycket arbete, för högt tempo och upprepade kränkningar på jobbet gör oss sjuka. I transportbranschen är det framför allt slimmade arbetsplatser som stressar. Från och med nu ska nya och tydligare regler från Arbetsmiljöverket göra våra arbetsplatser friskare.

Den 31 mars började nya regler för hur stress och kränkande särbehandling ska förhindras på jobbet gälla. Bakgrunden är skenande sjukskrivningar på grund av psykosocialt dålig arbetsmiljö. Antalet anmälda arbetssjukdomar som beror på stress, press och mobbning har ökat med 70 procent sedan 2010. Det visar siffror från Arbetsmiljöverket.

Att många organisationer inte vet hur de ska hantera psykiska ohälsorisker sätter sina tydliga spår i verkets senaste undersökning: 72 procent av de anställda uppger att de känner någon som ligger i riskzonen för att bli sjuk på grund av jobbstress. 44 procent känner någon som blir eller har blivit mobbad eller kränkt på sin arbetsplats.

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig tycker det är bra med nya regler. För även inom transportbranscherna har psykosociala problem ökat, säger han.

– Mestadels handlar det om stress kopplat till arbetsbelastning. Vi har till exempel ett kraftigt övertidsuttag där färre personer ska göra samma jobb. Trenden är hyvling av arbetstid. Man är alltså inte heltidsanställd, och inkomsten är ett orosmoment för att klara av vardagen.

Det har också blivit svårare att kombinera familjeliv och arbete, säger Martin Miljeteig.

– Om du har jobbat heltid 7-16 och så plötsligt kommer en omorganisering som gör att du ska jobba skift samtidigt som du är ensamstående … ja, det blir svårt.

I ett försök att vända utvecklingen med arbetsplatser som gör oss sjuka har Arbetsmiljöverket tagit fram en ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö. De nya reglerna är mer exakta än tidigare och klargör arbetsgivarens ansvar. Kort sagt: Från och med nu blir det tydligare vad som gäller angående arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.

Ett exempel är när det kommer till stress och press. I de nya reglerna ställs bland annat fem konkreta krav på arbetsgivaren. Hen ska se till så att arbetstagarna känner till:

  • vilka arbetsuppgifter de ska utföra.
  • vilket resultat som ska uppnås.
  • om det finns särskilda sätt som arbetet ska utföras på och i så fall hur.
  • vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras när tiden inte räcker till.
  • vem man ska vända sig till för att få hjälp och stöd att utföra sitt jobb.

När det gäller kränkande särbehandling ska arbetsgivaren göra klart och tydligt att det inte accepteras. Hen måste också se till att det finns rutiner för hur kränkningar ska hanteras. Det ska till exempel framgå vem man ska vända sig till om det förekommer, vad man ska göra med informationen samt hur och var den som är utsatt snabbt kan få hjälp.

Av den nya föreskriften framgår klart och tydligt att det är arbetsgivaren och ingen annan som har ansvaret att se till så att den följs (till arbetsgivare hör även den som hyr in arbetskraft). Det är också arbetsgivarens ansvar att se till så att chefer och arbetsledare har kunskap om hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling.

Men det är inte bara arbetsgivaren som nu fått något att sätta tänderna i. Skyddsombuden får i och med de nya reglerna en starkare ställning (se artikel på sid 32). Därmed kommer behovet av utbildning för fackens skyddsombud att öka, säger Transports Martin Miljeteig. Men de står redan ganska väl rustade, anser han.

– Vi har de här frågorna i vår grundutbildning. Vi har lång erfarenhet av att hantera ensamarbete, hot och våld, kränkande särbehandling och så vidare. Vi har länge varit med och påverkat policys och rutiner i det systematiska arbetsmiljöarbetet och vi har gått in i flera individärenden. Jag tror vi är förberedda. Det handlar mest om att uppdatera de verktyg vi redan har.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.