Stopp i jultrafiken

– för schysta villkor Här stannar Sverige rullar på för schysta villkor på vägarna. I dag, lördag, samlade proteströrelsen lastbilar till korteger runt om i landet. Rörelsen som startade för ett drygt år sedan kräver lika villkor och likhet inför lagen.

97 tunga fordon var med i karavanen i Göteborg. De rattades runt söder om staden i ungefär två timmar. Men innan dess hade chaufförer och åkare samlats till möte i Skandiahamnen, där även talarna kan kallas tunga:

Infrastrukturminister Anna Johansson (S), Transports ordförande Lars Lindgren och vänsterns riksdagsledamot Ali Esbati beskrev var och en hur de agerar för schysta villkor på vägarna.

– Det som händer i åkeribranschen är viktigt för oss andra också, sa Ali Esbati efter mötet.

– Fusk och social dumpning kan sprida sig till andra delar av arbetsmarknaden. Och om skattepengar inte kommer in från transportbranschen drabbar det välfärden för oss alla.

Transport var på plats med datorer så att alla skulle kunna skriva på medborgarinitiativet Fair transport Europe. Med en miljon namnunderskrifter mot social dumpning inom transportsektorn hoppas Europas transportfack kunna påverka EU att lyssna på kraven och sedan eventuellt presentera ett lagförslag.

– Folk köade för att få skriva på, berättar Freddy Welle, chaufför, aktiv i Transport och en av arrangörerna i Göteborg.

För tredje gången stannade alltså Sverige med en stor långsamt rullande lastbilsmanifestation i en rad städer. Politiker talade, Transport samlade namn till Fair transport-kampanjen, chaufförer och åkare visade upp sig och sina fordon.

– Vad som är viktigast? Lika villkor! Vi måste kunna konkurrera på lika villkor, säger Steve Söderström, åkare och en av arrangörerna i Örebro.

Örebro samlade flest fordon bland de deltagande städerna, 178 är den officiella siffran – men enligt Steve Söderström blev det åtminstone tio till med några spontana inhopp i kortegen.

I Umeå talade Edward Riedl, moderat politiker i riksdagens trafikutskott. I Skövde minglade två riksdagsledamöter från trafikutskottet runt bland chaufförer och åkare: Sten Bergheden (M) och Monica Green (S).

– Det var jättebra, alla som ville kunde prata med dem och höra hur de tänker kring trafikpolitiken, säger Emil Sahlberg, åkare och en av arrangörerna.

– Hos oss gick det över förväntan, berättar chauffören Tobbe Hallman på Gotland. De allra flesta skrev på för Fair transport.

Med farten 30 kilometern i timmen tog det två timmar för Stockholmskaravanen att ta sig från Jordbro, en bit upp på E4:an och tillbaka igen.

– Folk tutade och vinkade, berättar arrangören Conny Hård, som dock var besviken på att den som skulle ha samlat namn blev sjuk och inte kunde skicka någon ersättare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.