Stopp i jultrafiken
– för schysta villkor Här stannar Sverige rullar på för schysta villkor på vägarna. I dag, lördag, samlade proteströrelsen lastbilar till korteger runt om i landet. Rörelsen som startade för ett drygt år sedan kräver lika villkor och likhet inför lagen.
97 tunga fordon var med i karavanen i Göteborg. De rattades runt söder om staden i ungefär två timmar. Men innan dess hade chaufförer och åkare samlats till möte i Skandiahamnen, där även talarna kan kallas tunga:
Infrastrukturminister Anna Johansson (S), Transports ordförande Lars Lindgren och vänsterns riksdagsledamot Ali Esbati beskrev var och en hur de agerar för schysta villkor på vägarna.
– Det som händer i åkeribranschen är viktigt för oss andra också, sa Ali Esbati efter mötet.
– Fusk och social dumpning kan sprida sig till andra delar av arbetsmarknaden. Och om skattepengar inte kommer in från transportbranschen drabbar det välfärden för oss alla.
Transport var på plats med datorer så att alla skulle kunna skriva på medborgarinitiativet Fair transport Europe. Med en miljon namnunderskrifter mot social dumpning inom transportsektorn hoppas Europas transportfack kunna påverka EU att lyssna på kraven och sedan eventuellt presentera ett lagförslag.
– Folk köade för att få skriva på, berättar Freddy Welle, chaufför, aktiv i Transport och en av arrangörerna i Göteborg.
För tredje gången stannade alltså Sverige med en stor långsamt rullande lastbilsmanifestation i en rad städer. Politiker talade, Transport samlade namn till Fair transport-kampanjen, chaufförer och åkare visade upp sig och sina fordon.
– Vad som är viktigast? Lika villkor! Vi måste kunna konkurrera på lika villkor, säger Steve Söderström, åkare och en av arrangörerna i Örebro.
Örebro samlade flest fordon bland de deltagande städerna, 178 är den officiella siffran – men enligt Steve Söderström blev det åtminstone tio till med några spontana inhopp i kortegen.
I Umeå talade Edward Riedl, moderat politiker i riksdagens trafikutskott. I Skövde minglade två riksdagsledamöter från trafikutskottet runt bland chaufförer och åkare: Sten Bergheden (M) och Monica Green (S).
– Det var jättebra, alla som ville kunde prata med dem och höra hur de tänker kring trafikpolitiken, säger Emil Sahlberg, åkare och en av arrangörerna.
– Hos oss gick det över förväntan, berättar chauffören Tobbe Hallman på Gotland. De allra flesta skrev på för Fair transport.
Med farten 30 kilometern i timmen tog det två timmar för Stockholmskaravanen att ta sig från Jordbro, en bit upp på E4:an och tillbaka igen.
– Folk tutade och vinkade, berättar arrangören Conny Hård, som dock var besviken på att den som skulle ha samlat namn blev sjuk och inte kunde skicka någon ersättare.