Stopp! Lastbilskontroll pågår
Dåligt säkrad last, usla däck, farligt gods som inte hanteras på rätt sätt. När myndigheterna går ihop för att kolla de lastbilar som rullar in i Sverige från godsfärjorna avslöjas både brott och brister.
– Visst är det bra att vi fångar upp dem som inte sköter sig. Men samtidigt är det dåligt att vi hittar fel på mer än tio procent av dem vi kollar, tycker insatsledaren Ing-Marie Ottosson från Tullverket.
22 tjänstemän från fem myndigheter samlas i gryningen, strax före sex på onsdagsmorgonen. Lastbilar från tre färjor som anländer till Kapellskär, norr om Stockholm, ska granskas i en samordnad insats.
Fordonen kommer från Estland och Finland. Myndighetspersonerna kommer från Polisen, Tullverket, Kustbevakningen, Arbetsmiljöverket och Strålsäkerhetsmyndigheten.
– Vi får ihop en bred kompetens och kunskap från en mängd områden när vi samverkar, säger Ing-Marie Ottosson.
– Det är samtidigt ett sätt att lära känna varandra, och då blir det lättare att samarbeta när det behövs i vardagen, säger Roger Axelsson från Polisens yrketrafikgrupp i Stockholm.
– Och tipsa varandra, säger Maud Frejd, farligt godsinspektör. Vi som kommer från Kustbevakningen kontrollerar fordon som ska ut på sjön, men vi kontaktar polisen om vi ser något misstänkt fordon på väg av en färja och ut på vägarna.
En gång i månaden ungefär brukar myndigheterna göra en samlad insats i Stockholmsområdet. Det kan ske ut på vägarna, i en kombiterminal, på Arlanda flygplats eller – som i dag – i en hamn.
Facit från dagens insats:
- Cirka 100 lastbilar kontrollerades.
- 12 rapporterades för brott mot reglerna kring lastsäkring och farligt gods eller hade för dåliga däck.
- Ingen strålning upptäcktes när Strålsäkerhetsmyndighetens inspektörer granskade fordonen.
- Ingen av de chaufförer som fick blåsa var onykter.
- Ingen smuggling avslöjades.
Polisens värsta fynd vid dagens kontroll är transporten av två gigantiska metalltrummor som skulle köras till Mörrum i Blekinge för att där svetsas samman till en barkmaskin.
– De vägde 20 ton vardera och var nästan sex meter breda, berättar polisinspektören Torbjörn Eriksson. Och en av dem var fastsatt med en kätting som inte höll måttet. Dåligt av en specialtransport … men de fick stanna tills problemet var löst och fick med sig en böteslapp härifrån.
Vilka fordon som kontrolleras närmare? Ett svar kommer från Tullverkets Lotta Tegner, som hanterar den skanner som granskar hela fordonen likt en röntgenkamera:
– Vi tolkar våra intryck av en lastbil och chauffören, tittar på lasten utifrån fraktsedeln. Några plockar vi in till skannerbilen.
Där röntgenfotograferas lasten ur två vinklar. Bilderna analyseras innan chauffören får åka vidare. De visar godsets konturer, och skiljer ut olika material som metall, plast, organiskt material. Om något verkar misstänkt gör tullarna en grundligare undersökning.
– Skannerbilen kan jämföras med en narkotikahund, säger Lotta Tegner. Den markerar och vi kollar ordentligt själva.