Stopp mot ensamkörningar av psykiskt sjuka
Efter flera incidenter med psykiskt sjuka personer har Emil Långström, regionalt skyddsombud på Transport avdelning 28, lagt ett skyddsstopp riktat mot Vilhelmina Taxi. Facket kräver att det alltid ska finnas med en extra person vid körningar av psykiskt sjuka personer, medan landstinget menar att läkare ska avgöra detta.
– Det har varit en del incidenter. Bland annat en person som försökt kliva av i 90 kilometer i timmen. Landstinget säger att chaufförerna ska köra själva men vårt krav är att patienterna ska ha med en ledsagare, säger Emil Långström.
Han säger att problemet inte är nytt, det har diskuterats under lång tid. Men nu finns det inte längre någon annan utväg.
– Man vet aldrig vad de här människorna kan hitta på. Alla mår inte så bra, de skjutsas ju dit av en anledning.
Skyddsstoppet innebär att alla sjuktransporter från och till psykiatriska mottagningen och/eller psykakuten stoppas när chaufförerna är ensamma med patienterna. Stoppet gäller tills vidare i avvaktan på Arbetsmiljöverkets ställningstagande.
Vilhelmina Taxis vd Jan-Åke Olofsson tycker att skyddsstoppet är berättigat.
– Vi har ju haft några incidenter. Landstinget vill tvinga oss att köra patienter utan följeslagare. Det är helt vansinnigt.
Han får dock mothugg av Birgitta Lanhede som är chef för avdelningen transport på Västerbottens läns landsting. Hon anser att det är slöseri med landstingets resurser att alltid skicka med en extra person på körningar till en psykiatrisk mottagning.
– Ingen annan än medicinskt ansvarig (ofta läkare) kan säga om patienten behöver en följeslagare. Detta oavsett om det gäller fysiska eller psykiska besvär. Det här är något som varken jag eller taxiförarna kan avgöra, säger Birgitta Lanhede.
Vad säger du om skyddsstoppet?
– Jag tycker det är jättebra om vi prövar det här och får ett tydligt beslut.
Hon menar att Vilhelmina Taxi sedan gammalt haft en specialöverenskommelse med landstinget. Om att bolagets chaufförer själva ska få bestämma om det behövs en extra person som följeslagare, när de skjutsar psykiskt sjuka patienter. Men avtalet har inte förnyats.
– Det har gått troll i det här. Vilhelmina Taxi hävdar att det alltid behövs en följeslagare. Något som alltså sker på landstingets bekostnad.
Vad säger du om händelserna facket och taxibolaget hänvisar till?
– De incidenter jag känner till ligger långt tillbaka i tiden. Några andra avvikelserapporter har jag inte fått in.
I det nya avtalet som gäller från 1 januari 2014 finns ingen specialskrivning för Vilhelmina Taxi. Bolagets vd Jan-Åke Olofsson anser dock att riskerna är för stora.
– Läkarna har uppenbart gjort felbedömningar eftersom patienter faktiskt har hoppat av i farten. Det är rätt allvarliga saker som kan inträffa. Sånt vill jag inte utsätta mina chaufförer för, säger Jan-Åke Olofsson och fortsätter:
– Det är en sak om man kör inom samhällen. Då kan man stanna och ropa på hjälp om det händer något. Men när det handlar om körningar på upp till 30 mil blir situationen helt ohållbar.