Close
"Politiker, skolor och miljöföretag måste ta sitt ansvar så att all tung trafik försvinner från landets skolgårdar", säger Peter Strålind.
Close

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Peter Söderlind vill stoppa all tung trafik på skolgårdar.
Peter Strålind vill stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Huvudskyddsombudet och fackligt-politiskt engagerade Peter Strålind på Prezero möter upp vid Skytteholmsskolan i Solna, norr om Stockholm. Han vill visa ett tidigare dåligt exempel som förvandlats till ett gott.

– Här backade sopbilen in över 100 meter på skolgården för att hämta wellpapp, plast och metall. Chauffören fick ringa efter vaktmästaren som gick bredvid och ledde föraren fram till soprummet för att ingen skulle bli påkörd, visar Peter Strålind.

Rektorn gav kalla handen till att flytta ut hämtningen från skolgården. Men vid ett tillfälle klev en elev ut från en port och var en hårsmån från att träffas av en backande sopbil.

– Vaktmästaren såg ingenting men sopgubben uppfattade en skymt i backspegeln och tvärstannade med hjärtat i halsgropen. Efter det vände rektorn och skolan byggde om en bod till den där stora röda förrådsbyggnaden, pekar Peter Strålind.

Överkörd i Kopparberg

Transportarbetareförbundets regionala skyddsombud har i åratal kämpat för att få stopp på olyckor och dödsfall med backande sopbilar. Hösten 2021 rapporterade Transportarbetaren om en man i 50-årsåldern som blivit påbackad och överkörd av en renhållare i Kopparberg. Tyvärr var han inte den första.

I början av 2000-talet kom fack, arbetsgivare och Arbetsmiljöverket överens om att backning inte är ett körsätt. Tunga fordon ska inte backa i tätbebyggda områden. Ändå sker det fortfarande runt om i landet.

Peter Strålind tar upp den händelse vid Brandbergsskolan i Haninge som fick hans bägare att rinna över. En ombyggnation pågick och mycket folk rörde sig i området.

– Enda sättet att hämta soporna var att köra utmed skolfasaden. Chauffören ser en pojke komma, men helt plötsligt är han inte kvar i backspegeln. Föraren tvärnitar, springer ut och ser att killen ramlat bakom bilen. Hur hade det kunnat sluta?

Peter Strålind dra efter andan. Med bister min snabbspolar han en lyft byggcontainer som tappades på en skolgård med lekande barn i Malmö och en distributionsförare i Rättvik som var ett ögonblick från att backa på en liten flicka.

– Företagets vd var helt uppriven och ringde mig.

Stopp för körning på skolgårdar

Tillbaka till Brandbergsskolan. Peter Strålind kom överens med Prezeros ledning om att stoppa all körning på skolgården. Miljöarbetarna fick dra kärlen manuellt, men ingen knorrade. Sedan kontaktade han sitt nätverk av skyddsombud på de stora miljöbolagen i Stockholms län för att alla skulle agera mot backning.

– Jag blev uppkallad till vår regionchef som sa: Du får obegränsat med tid bara vi kan lösa den här frågan på ett bra sätt och så rullade det i gång. Jag tog fram material från Transportstyrelsen. Polisrapporterna visade att ett stort antal olyckor eller dödsfall sker per år i landet med sopbilar inblandade.

Peter Strålind skrev en rapport om att få bort den tunga trafiken från skolgårdarna. Den har nu skickats ut på remiss till fem kommuner som visat intresse – Nykvarn, Vallentuna, Haninge, Huddinge och Tyresö. Stockholm har tackat nej, men Peter Strålind hoppas att politikerna där ska haka på framöver.

Svarstiden för kommunerna löper ut den 27 januari.

– Sedan får vi se om kommunpolitikerna inser allvaret. I dag faller frågan mellan stolarna, men både skolor, fastighetsbolag och miljöföretag måste ta sitt ansvar, säger Peter Strålind.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    5 februari, 2023

    Självklart skall inga fordon behöva trafikera skolgårdar. Det är på vissa ställen problem för taxi som transporterar barn till och från skolor, fritids och korttidsboende.
    Många nybyggda områden är väldigt trånga där liten eller ingen hänsyn tagits för nyttotrafik.
    Bra att detta uppmärksammas.

  2. Christer Karlsson:
    24 januari, 2023

    Helt riktigt att de tar tag i detta. Ragn-Sells hade samma problem för många år sedan i Västerås. Där tyckte Rektorn på skolan att de kunde rita upp på skolgården där sopbilen körde. Då skulle barnen veta var de inte fick vara när sopbilen kom. Det fick de lägga ner omgående. Soprummen ska vara lätt åtkomliga från närmast väg. Sopbilar och annan lastbilstrafik ska inte in på skolgårdar.

  3. Björn Breivik:
    23 januari, 2023

    Bra jobbat!

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.