Stoppa förfallet i åkeribranschen!

Krönika. Mina morföräldrar var statare. Följaktligen var min mor en så kallad statarunge. För dem av er som inte vet vad en statare var för något så rekommenderar jag er att Googla på ordet.

Detta sällsynt vedervärdiga system avskaffades slutligen 1945, efter påtryckningar från Lantarbetareförbundet. Det var således facklig kamp och politisk påtryckning som fällde stataresystemet och förpassade det till historieboken.

Mina tankar gick till mormor och morfar när jag såg tv-programmet Uppdrag Granskning, som berörde den brännande frågan om åkerinäringen och det totala kaos som råder där. I programmet möter man rader av uppgivna utländska chaufförer. Chaufförer som bor i lastbilshytterna veckor i sträck under torftiga förhållanden. Chaufförer som utnyttjas hänsynslöst av samvetslösa arbetsgivare och cyniska transportköpare.

I programmet beskrev förarna en usel tillvaro, med tillägget att det är det enda jobb som står till buds. I de länder chaufförerna kom ifrån – företrädesvis Bulgarien, Rumänien och Makedonien – finns inga arbeten att få.

Det som i dag utspelas inför våra ögon är lika avskyvärt som stataresystemet en gång var. Det är nu hög tid att se till att även detta system förpassas till historien. Det kommer att bli svårt, jag är den förste att erkänna det. Men jag är också säker på att det inte är omöjligt.

Låt oss göra en nationell samling mellan arbetsmarknadens parter och kräva politiska åtgärder för att stoppa förfallet.

Ställ krav på att det införs regler om ett långtgående beställaransvar. Inför en gräns för hur många underentreprenörer det får finnas i ett kontrakt. Se till att kravet på gott anseende kraftigt utökas.

Vi ska se till att det görs något åt de falska egenföretagarna. Det handlar faktiskt inte om fria företagare, utan om personer som utnyttjas grovt av skrupelfria bemanningsföretag och transportköpare. Aktörer vars mål är komma undan skatt, arbetsgivaravgifter, försäkringar och normal anställningstrygghet.

Vi ska kräva skärpta kontroller och regelefterlevnad på våra vägar. Vi ska kräva att vår bransch behandlas med respekt och inte som något nödvändigt ont. Allt detta låter kanske som om jag har ett starkt kontrollbehov. Så är det inte. Däremot har vi en avreglerad bransch med ett stort behov av fungerande kontroller.

Får vi vettiga regleringar och en tillsyn värd namnet blir de seriösa åkerierna vinnare, liksom landets transportarbetare. Det innebär också att vi slipper skämmas för hur de utländska chaufförerna behandlas på den svenska arbetsmarknaden.

Kort sagt, låt oss tillsammans skapa en transportindustri som kan ta betalt för sina tjänster och betala sina kostnader. En industri som kan generera tusentals fina och bra jobb.

Vad händer om vi inte gör något? Ja då är det nog dags att slå upp ordet statare på Google igen. Resten får ni själva räkna ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.