Stoppa förfallet i åkeribranschen!

Krönika. Mina morföräldrar var statare. Följaktligen var min mor en så kallad statarunge. För dem av er som inte vet vad en statare var för något så rekommenderar jag er att Googla på ordet.

Detta sällsynt vedervärdiga system avskaffades slutligen 1945, efter påtryckningar från Lantarbetareförbundet. Det var således facklig kamp och politisk påtryckning som fällde stataresystemet och förpassade det till historieboken.

Mina tankar gick till mormor och morfar när jag såg tv-programmet Uppdrag Granskning, som berörde den brännande frågan om åkerinäringen och det totala kaos som råder där. I programmet möter man rader av uppgivna utländska chaufförer. Chaufförer som bor i lastbilshytterna veckor i sträck under torftiga förhållanden. Chaufförer som utnyttjas hänsynslöst av samvetslösa arbetsgivare och cyniska transportköpare.

I programmet beskrev förarna en usel tillvaro, med tillägget att det är det enda jobb som står till buds. I de länder chaufförerna kom ifrån – företrädesvis Bulgarien, Rumänien och Makedonien – finns inga arbeten att få.

Det som i dag utspelas inför våra ögon är lika avskyvärt som stataresystemet en gång var. Det är nu hög tid att se till att även detta system förpassas till historien. Det kommer att bli svårt, jag är den förste att erkänna det. Men jag är också säker på att det inte är omöjligt.

Låt oss göra en nationell samling mellan arbetsmarknadens parter och kräva politiska åtgärder för att stoppa förfallet.

Ställ krav på att det införs regler om ett långtgående beställaransvar. Inför en gräns för hur många underentreprenörer det får finnas i ett kontrakt. Se till att kravet på gott anseende kraftigt utökas.

Vi ska se till att det görs något åt de falska egenföretagarna. Det handlar faktiskt inte om fria företagare, utan om personer som utnyttjas grovt av skrupelfria bemanningsföretag och transportköpare. Aktörer vars mål är komma undan skatt, arbetsgivaravgifter, försäkringar och normal anställningstrygghet.

Vi ska kräva skärpta kontroller och regelefterlevnad på våra vägar. Vi ska kräva att vår bransch behandlas med respekt och inte som något nödvändigt ont. Allt detta låter kanske som om jag har ett starkt kontrollbehov. Så är det inte. Däremot har vi en avreglerad bransch med ett stort behov av fungerande kontroller.

Får vi vettiga regleringar och en tillsyn värd namnet blir de seriösa åkerierna vinnare, liksom landets transportarbetare. Det innebär också att vi slipper skämmas för hur de utländska chaufförerna behandlas på den svenska arbetsmarknaden.

Kort sagt, låt oss tillsammans skapa en transportindustri som kan ta betalt för sina tjänster och betala sina kostnader. En industri som kan generera tusentals fina och bra jobb.

Vad händer om vi inte gör något? Ja då är det nog dags att slå upp ordet statare på Google igen. Resten får ni själva räkna ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.