Stoppa förfallet i åkeribranschen!

Krönika. Mina morföräldrar var statare. Följaktligen var min mor en så kallad statarunge. För dem av er som inte vet vad en statare var för något så rekommenderar jag er att Googla på ordet.

Detta sällsynt vedervärdiga system avskaffades slutligen 1945, efter påtryckningar från Lantarbetareförbundet. Det var således facklig kamp och politisk påtryckning som fällde stataresystemet och förpassade det till historieboken.

Mina tankar gick till mormor och morfar när jag såg tv-programmet Uppdrag Granskning, som berörde den brännande frågan om åkerinäringen och det totala kaos som råder där. I programmet möter man rader av uppgivna utländska chaufförer. Chaufförer som bor i lastbilshytterna veckor i sträck under torftiga förhållanden. Chaufförer som utnyttjas hänsynslöst av samvetslösa arbetsgivare och cyniska transportköpare.

I programmet beskrev förarna en usel tillvaro, med tillägget att det är det enda jobb som står till buds. I de länder chaufförerna kom ifrån – företrädesvis Bulgarien, Rumänien och Makedonien – finns inga arbeten att få.

Det som i dag utspelas inför våra ögon är lika avskyvärt som stataresystemet en gång var. Det är nu hög tid att se till att även detta system förpassas till historien. Det kommer att bli svårt, jag är den förste att erkänna det. Men jag är också säker på att det inte är omöjligt.

Låt oss göra en nationell samling mellan arbetsmarknadens parter och kräva politiska åtgärder för att stoppa förfallet.

Ställ krav på att det införs regler om ett långtgående beställaransvar. Inför en gräns för hur många underentreprenörer det får finnas i ett kontrakt. Se till att kravet på gott anseende kraftigt utökas.

Vi ska se till att det görs något åt de falska egenföretagarna. Det handlar faktiskt inte om fria företagare, utan om personer som utnyttjas grovt av skrupelfria bemanningsföretag och transportköpare. Aktörer vars mål är komma undan skatt, arbetsgivaravgifter, försäkringar och normal anställningstrygghet.

Vi ska kräva skärpta kontroller och regelefterlevnad på våra vägar. Vi ska kräva att vår bransch behandlas med respekt och inte som något nödvändigt ont. Allt detta låter kanske som om jag har ett starkt kontrollbehov. Så är det inte. Däremot har vi en avreglerad bransch med ett stort behov av fungerande kontroller.

Får vi vettiga regleringar och en tillsyn värd namnet blir de seriösa åkerierna vinnare, liksom landets transportarbetare. Det innebär också att vi slipper skämmas för hur de utländska chaufförerna behandlas på den svenska arbetsmarknaden.

Kort sagt, låt oss tillsammans skapa en transportindustri som kan ta betalt för sina tjänster och betala sina kostnader. En industri som kan generera tusentals fina och bra jobb.

Vad händer om vi inte gör något? Ja då är det nog dags att slå upp ordet statare på Google igen. Resten får ni själva räkna ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.