Bevakning.
Två år efter att skyddsombudet Andreas Ehm sparkats ut från statligt ägda Ringhals möttes parterna i tingsrätten. Det domstolen ska ta ställning till: Hindrade Ringhals Transports skyddsombud?
Skyddsombudet Andreas Ehm och Transport har en allvarlig anklagelse mot Ringhals. De anser att kärnkraftverket har stoppat skyddsombudet och därför gjort sig skyldigt till 100 000 kronor i skadestånd.
Ehm jobbade för Avarn som skyddsvakt på Ringhals, men en dag blev han av med sin föranmälan för att han bröt mot Ringhals värderingar. Efter 20 år som vakt för olika bolag på Ringhals blev han utsparkad. Var den indragna föranmälan ett sätt för Ringhals att hindra Transports skyddsombud?
Utanför demonstrerade fackliga aktivister.
När domare Josefine Andersson välkomnade parterna i målet och klockan slagit nio under den första av två dagars förhandling var det fullt på åhörarplatserna. Några fick inte plats i salen.
De flesta var Ehms gamla jobbarkompisar eller fackliga kamrater. Ett fåtal var också där för att stötta Ringhals vittnen.
Men huvudpersonen var inte där. Andreas Ehm hade insjuknat dagen innan tingsrättsförhandlingen och deltog på länk.
Transport hade en argumentationslinje. Fackets vittnen berättade om rädsla för repressalier för fackligt arbete. Hot från bevakningsledare om att stängas av. Och motsträvighet från Ringhals i skyddsarbetet.
Ringhals ombud körde på en helt annan linje: Hade Andreas Ehm sökt tillträde till Ringhals sedan han blev av med sin möjlighet att jobba på kraftverket? Nej, det hade han faktiskt inte gjort. Efter att han blev utsparkad tog det regionala skyddsombudet över efter Ehm, som inte mådde så bra.
Samtliga i Transports klubbstyrelse hoppade av sina uppdrag på grund av rädsla för att förlora jobbet, berättade en tidigare förtroendevald från vittnesbåset.
– Jag hade förstått att vissa var rädda för att ta fackliga uppdrag, jag var inte det. Men nu är jag det, sa hon.
Flera vittnen från Transports sida menade att fackligt aktiva hotats om avstängning från kraftverkets egna bevakningsledare. Det var något Ringhals vittne, bevakningsledarnas chef, med bestämdhet förnekade.
Några ospecificerade händelser där Ehm varit otrevlig togs upp. Och så berättade chefen för bevakningsledarna om en situation där Ehm borde ha upplyst sin arbetsledare om att gruppen gjorde fel vid en öppning av skalskyddet. Samma händelse har Ehm berättat om för Transportarbetaren 2020. Ehm hävdar att han visst påpekade att de gjorde fel, något hans bevakningsledare struntade i. Ringhals hade inte kallat något vittne som var med vid den aktuella situationen, men argumenterade ändå för att den var avgörande för Ehms avstängning.
Sista vittne var Avarns Robin Melander. En regionchef som utgår från Uppsala. Han vittnade om att han haft diskussioner med Andreas Ehm om hans tonläge i samband med någon diskussion gällande skyddsombudsarbetet.
Transports ombud Henric Ask frågade om han visste varför alla i facket avsagt sig sina uppdrag.
– Nej.
Ask: Om jag påstår att det var med rädsla för repressalier. Hur ser det du på det?
– Det får stå för dem. Vad kan jag tycka, sa Melander och tystnade en stund och tillade: Vi vill ha ett skyddsombud och en fackklubb på plats.
Dom faller den 6 april.
Flera LO-fack visade skyddsombudet stöd
Ett flertal fackförbund samlades utanför tingsrätten i Varberg för att stötta Transports skyddsombud. Bland dem Elektrikerna, Fastighets och Kommunal. Foto: John Antonsson
Manifestation. Tingsrätten kommer att avgöra om de anser att Ringhals hindrade Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Oavsett om kärnkraftverket gjort fel rent juridiskt kom ett stort antal fackligt aktiva till rätten för att visa Ehm och Transport sitt stöd.
Nicklas Torbjörnsson kom direkt från utdelningsrundan som tidningsbud för att manifestera sitt stöd för utsparkade skyddsombudet Andreas Ehm, utanför Varbergs tingsrätt.
– Jag vill visa support för Andreas. Jag anser att han stängts av från Ringhals utan förklaring.
Nicklas Torbjörnsson är en av ett 20-tal fackmedlemmar som samlades utanför tingsrätten för att visa Andreas Ehm sitt stöd.
Transports Halmstadsavdelning har också tryckt upp tröjor där det står ”En saknas” och klistermärken där det står ”Ringhals tystar”.
Manuel Gomez är renhållningsarbetare och åkte upp till Varberg från Halmstad.
– Jag vill vara moraliskt stöd till Andreas. Vi vil vara på plats och visa att vi finns här för hans skull. Jag vet så klart inte hur det kommer att gå i rättegången, men det kan innebära en stor seger för arbetarrörelsen och därför känns det extra viktigt att vara här.
Skyddsombudet Jamie Svensson kom till tingsrätten i Varberg för att visa stöd till Andreas Ehm vid rättegången. Foto: John Antonsson
Taxichauffören Jamie Svensson, som också är nyvald som skyddsombud på sin arbetsplats, är också där för att stötta inför rättegången. Hon beskriver en viss rädsla.
– Vi som är förtroendevalda är utsatta och jag undrar om uppdragsgivare kan göra vad som helst. Att som Andreas bli av med jobbet för att han har varit lite osmidig känns inte alls bra. Då är det många som kan ligga risigt till, säger Jamie Svensson.
Manifestationen arrangerades av Transport. Flera olika fackförbund slöt upp. Bland annat Fastighetsanställdas förbunds Tony Holmberg. Han jobbar på Ringhals för ISS. Han väntar med spänning på att se vad rätten säger.
– Domen kan bli vägledande för framtiden så jag tog ledigt för att vara här.
Elektrikerförbundets regionala skyddsombud Jonas Lindgren säger att han är där för att stötta Transport. Inte minst eftersom han anser att Elektrikerförbundets skyddsombud varit med om liknande behandling.
– Men det har mer rört sig om förtäckta hot och inte gått lika långt som för Andreas Ehm. Men jag måste säga att det lugnat ner sig och har blivit bättre. Det är väldigt viktigt att stå upp mot Ringhals eftersom det är en av två dominerande arbetsgivare i orten som anställer en stor andel av alla som bor här, säger Lindgren.
Årsdagar.
Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.
Utbildningsanställning.
Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.
Hovrättsdom.
Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.
Hamn.
Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags.
– Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.
Trafik.
Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.
Pris.
”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.
Hamn.
Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.
Åkeri.
Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier.
– Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.
Bensinmack.
Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!
Taxi.
Telepass har på ett förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.