Stoppafusket.nu granskar lönerna i Dinotrans
Svart på vitt. Det lettiska åkeriet Sia Dinotrans, som kör i Sverige, betalar sina chaufförer rena slavlönerna. Runt 20 kronor i timmen. Det visar företagets egna siffror, enligt nättidningen www.stoppafusket.nu.
Här kan du läsa hela reportaget.
Sia Dinotrans har under många år använt sig av lettiska förare, tills företaget kom på idén att i stället satsa på filippinska lastbilschaufförer.
När Dinotrans började använda filippinsk personal gick företagets huvudägare, svensken Staffan Resare, ut med att chaufförernas löner uppgick till mellan 12 000 och 17 000 kronor. När vi konfronterar honom med siffror från företagets egen årsredovisning bekräftar han indirekt den låga lönen. Men till detta kommer vi sen. Först lite fakta.
Årsredovisningar
Det finns flera Dinotransföretag runt om i Europa och även andra närstående bolag. Vi har gått igenom alla årsredovisningar i Dinotransgruppen för åren 2011 och 2012 (samtliga Dinotransföretag och närstående bolag).
De flesta av företagen i Dinotransgruppen finns i Lettland. Det lettiska Sia Dinotrans är det största bolaget, med 220 anställda och 155 egna lastbilar. De andra företagen har betydligt färre anställda och färre lastbilar. I svenska Dinotrans, till exempel, finns bara en person anställd. Det tyska Dinotrans är också ett litet företag. Det lettiska Sia Dinotrans är också det företag som omsatte mest pengar. 2011 drog företaget in 89,7 miljoner kronor på transporter (ytterligare 3 miljoner på försäljning av lastbilar). 2012 ökade Sia Dinotrans omsättning kraftigt. Nu ligger siffran på 136 miljoner kronor (och ytterligare 49 miljoner på försäljning av lastbilar).
Filippiner
Denna kraftiga ökning tillskriver företaget själv sin satsning på filippinska chaufförer. Det här står att läsa i verksamhetsberättelsen: ”2012 lanserade bolaget att åtgärda arbetskraftsbristen genom att attrahera migrerande arbetstagare – lastbilschaufför från Filippinerna. Projektets resultat blev att företaget lyckades öka nettoomsättningen.” Och de länder som det lettiska Dinotrans ökade sin omsättning allra mest i är Sverige och Norge. Hela 45 procent av den totala omsättningen kommer nu från Sverige. För Norge är siffran 21 procent. I Lettland, där företaget är registrerat, drar företaget bara in 1,8 procent.
Sia Dinotrans kör i flera länder i Europa. Förutom Sverige och Norge kör företaget mycket i Danmark och Tyskland. Omsättningen från Tyskland ligger på 22 procent. Ett land där man nu öppet varnar för att de orutinerade filippinska chaufförerna gör de tyska vägarna osäkra.
Personalkostnad
Årsredovisningen visar att reparationerna kostar mer för Dinotrans än vad chaufförerna gör. Och chaufförernas kostnad är bara 16 procent av vad Dinotrans lägger ut på bränsle.
Ett bra sätt att mäta personalkostnaden är att jämföra den med själva omsättningen. För att göra en riktigt generös beräkning plockar vi bort den omsättning företaget har på lastbilsförsäljning och räknar med samtlig personal, både chaufförer och administration. Då landar personalkostnaden på 9,5 procent av omsättningen. En mycket låg siffra.
Dinotrans huvudägare, Staffan Resare, skriver i e-post till oss att personalkostnaden är nästan 20 procent av omsättningen. I personalkostnaden lägger han även traktamente. Men traktamente har aldrig varit lön. Ett traktamente är till för att täcka de extra kostnader som chaufförerna har när de jobbar utomlands.
Uppgifterna tillbakavisas
Staffan Resare skriver tillbaka: ”Om du tror att arbetare inte uppfattar traktamente som inkomst, bör du studera vad dina partivänner anser om deras traktamente från Bryssel. För din information: Det är så det fungerar i varje östeuropeiskt företag också.”
Lettiska staten har fastställt hur mycket skattefritt traktamente som gäller i de olika länderna i Europa. I Sverige gäller 28 lats (367 kronor) per dag. 30 dagar i Sverige ger då ett traktamente på 11 000 kronor.
Sia Dinotrans årsredovisning visar att den totala lönekostnaden för samtliga anställda landar på blygsamma 9,5 miljoner kronor.
Låt oss leka lite med siffrorna och se var vi landar på i timlön för Dinotrans anställda. Företaget hade 211 anställda i medeltal under 2012. Då ingår både chaufförer och administrativ personal. Även om larmrapporter strömmar in om utländska chaufförer som jobbar dag och natt och bor i sina lastbilar, börjar vi med att anta att Dinotrans anställda bara jobbar heltid (173 timmar i månaden). Då blir deras lön 21,75 kronor i timmen. Jobbar de halvtid (86,50 timmar i månaden) landar lönen på 43,50 kronor i timmen. Och om de bara jobbar 25 procent (43,25 timmar i månaden) blir timlönen 87 kronor.
Illegala transporter?
Markus Pettersson är förbundssekreterare i Svenska Transportarbetarförbundet och han kommenterar Dinotrans extremt låga löner så här:
− Det är överraskande om siffrorna stämmer. Samtidigt är de inte överraskande om man skall överleva på marknaden där priserna är väldigt pressade. När Dinotrans hämtade filippiner för att köra i Sverige förstod vi att syftet var att tjäna på det.
Markus Pettersson menar också att Dinotrans stora omsättning i Sverige tyder på att merparten av transporterna är illegala.
− Men tyvärr har vi ingen kontroll av de omfattande illegala transporterna som vi har i Sverige, och som gör att flera seriösa åkerier som följer lagar och avtal har gått i konkurs.
Enligt skattelagstiftningen kan ett utländskt företag få så kallat fast driftställe om till exempel ägaren bor i Sverige. Med fast driftställe menas att företaget blir ”försvenskat”. Företaget ska bokföra här, betala skatt här och sociala avgifter här.
Det lettiska Sia Dinotrans ägs till 80 procent av Staffan Resare. Men han står inte skriven i Sverige. Han utvandrade till Lettland i juli 2007. Den adress han uppgett i Lettland visar ett hus som har sett sina bästa dagar.
Bor Staffan Resare verkligen på den adress i Riga han uppgett till myndigheter i Sverige och Lettland? Själv svarar han svarade så här: ”Du kanske har hört att det är ett dåligt område, men mitt hus är nytt.”
Text: Anna-Lena Norberg
Research: Anna-Lena Norberg och Susanne Atterday
Fotnot: Artiklarna om Dinotrans är också publicerade på hemsidan www.stoppafusket.nu, som drivs av Anna-Lena Norberg. Gå in där och läs mer om lönedumpning och dåliga arbetsvillkor.