Stor ökning av tips om dålig arbetsmiljö första halvåret
Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket ser en stor ökning av tips om missförhållanden på arbetsplatserna. 73 procent fler under årets första halva, jämfört med samma period förra året.
Redan förra året var det rekordmånga som tipsade om missförhållanden på arbetsplatserna till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har begärt ut statistik från Arbetsmiljöverket som visar en stor ökning i antalet tips om dålig arbetsmiljö.
Totalt 1 193 anmälningar kom in till arbetsmiljöverket från januari till juni förra året. I år har 2 085 anmälningar kommit in. Det innebär en ökning på 73 procent.
Skriftliga tips mer än fördubblades, från 614 till 1 337. Det kan förmodligen förklaras med att Arbetsmiljöverket gjort det möjligt att anmäla anonymt direkt på deras hemsida genom ett kontaktformulär.
Telefontipsen ökade också en del, från 579 till 748. Av de tips som rör transportsektorn ser Arbetsmiljöverket en ökning från 49 till 80 tips
Än så länge vet Arbetsmiljöverket inte exakt vad den stora ökningen beror på berättar Patrick Söderquist, tillförordnad enhetschef på svarstjänst på Arbetsmiljöverket.
– Vi kan bara bekräfta att vi har en ganska stor ökning. Men det här måste vi undersöka och det kommer vår avdelning för statistik göra efter semestern, säger han.
Vilken typ av tips handlar det om?
– De vanligaste tipsen handlar om arbetsplatsens utformning. Då kan man dra slutsatsen att det handlar om lokaler. Det här är en ganska tydlig skillnad mellan tips och tillbudsanmälan. Inom tips är det ovanligt med anmälan om våld och hot medan det inom tillbud är väldigt framträdande, säger Söderquist.
Tipsen kommer såväl från arbetstagare som från allmänheten. Anmälaren är oftast anonym och då råder det strikt sekretess.
– När det är sekretess kan det ibland vara svårt att agera eftersom vi inte kan avslöja varifrån vi fått uppgifterna eller hur de kommit till myndigheten. Är det ett rent tips om att det pågår ett farligt takarbete är det enklare och kan lösas inom ramen för inspektion, säger Söderquist.
Finns det kapacitet att ta vara på tipsen?
– Vi har förstås anpassat vår organisation och jobbar hårt för att kunna hantera tipsen. Sedan ser resursfördelningen olika ut i olika delar av landet. I storstadsregionerna har vi konstant ett pressat läge. Nu har vi i för region öst där Stockholm och Linköping ingår fått nyanställa ett 40-tal inspektörer och tanken är att vi ska lösgöra mer tid för att bland annat hantera tips.
– Vi har varit underbemannade under en ganska lång period men nu har vi äntligen fått anställa och det finns stort hopp att vi ska bli ännu effektivare, säger Söderquist.