Ryanairplan i luften
Close
Oklart kring Skavsta. Nedläggningen av Ryanairs bas riskerar att slå hårt mot dem som arbetar vid flygplatsen utanför Nyköping.
Close

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samma dag, den 4 december, som personalen på Stockholm-Skavsta bjöds på julbord gick pressmeddelandet ut från Ryanair: Basen på flygplatsen utanför Nyköping kommer att stängas i vår, den 29 mars, i samband med att sommartidtabellen börjar gälla.

–Det är jättetråkigt. Tyvärr är det så Ryanair fungerar, men det är ju ingen tröst, säger Kjell Arbestål.

Han är ombudsman på Transports Nyköpingsavdelning och har ansvar för bevakningsavtalet. Omkring 150 anställda, väktare och flygplatskontrollanter, jobbar på avtalet på Skavsta. Det gör också parkeringsvakterna vid långtidsparkeringen.

Transports flygavdelning organiserar de anställda på airside, ”innanför staketet”. Det innefattar ramp, fastighet och fälthållning. Ramparbetarna, den stora gruppen, arbetar bland annat med bagagehantering, lastning och brandförsvar. Samtliga är anställda av Skavsta flygplats.

Färre flyg

Ryanair kommer även i fortsättning att trafikera flygplatsen utanför Nyköping, men i mindre omfattning. Däremot kommer bolaget inte att som nu ha personal stationerad här. Flygplanen ska ha sin bas någon annanstans. Hur många flygningar som dras in är oklart.

– Det vi vet i dag har vi fått via medier. Behovet av folk vet vi först när sommartidtabellen kommit, men nedskärningar blir det, säger Kjell Arbestål.
– Hur mycket personal som behövs beror på hur många flighter det blir, och hur de är spridda på dygnet.

Transports Kjell Arbestål säger också att de nu bara kan avvakta. Nästa vecka har facket en sittning med Securitas.

– Platschefen ringde dagen efter beskedet och vi satte datumet, den 16. Företaget hade inte fått mer information än vi. Flygplatsen kanske inte heller hade fått reda på det så långt innan, med tanke på julbordet…

Men Johan Einarsson, ombudsman på Transports flygavdelning, tvivlar på att nedläggningsbeskedet kom så oväntat som Stockholm-Skavsta flygplatsledning gör gällande. I två pressmeddelande från Skavsta sägs att Ryanair informerat tidigare samma vecka som flygbolaget gick ut med sitt pressmeddelande.

– Vi finner det osannolikt att flygplatsen inte kände till något tidigare, säger Johan Einarsson.
– Vi har därför kallat till förhandlingar, för brott mot medbestämmandelagen.

De förhandlingarna ska ske den 18 december. Redan i morgon möts parterna, Transport och Skavsta flygplats, för diskussion om framtiden.

Oklart om jobb

För framför allt ramppersonalen är ovissheten stor hur det blir med jobben.

– Vi vet egentligen ingenting. Vi fick också beskedet från medier, säger Johan Einarsson och betonar att han vill undvika spekulationer.

Transportarbetaren söker Stockholm-Skavstas vd, Peter Steinmetz, och marknadschefen Lena Josefsson, som tidigare uttalat sig i flera medier. Frågan är när de egentligen fick beskedet från Ryanair.

Enligt Skavsta flygplats pressmeddelande blir bara hälften av dagens 30-tal Ryanair-linjer kvar efter stängning av basen. Däremot fortsätter Wizz air att trafikera sina tio linjer som vanligt, liksom bolaget Laudamotion med två linjer, heter det.

Skavsta ägs sedan förra hösten till största delen av franska Vinci airports. Nyköpings kommun har kvar 9,9 procents ägarandel. Skavsta marknadsför sig som landets fjärde största flygplats och fick sin första reguljära flyglinje redan 1997 då Ryanair öppnade flyglinjen till London.

Det irländska flygbolaget har gjort sig känt för sin antifackliga hållning.

– Jag har aldrig flugit med Ryanair och kommer aldrig att göra det heller, säger Transports ombudsman Kjell Arbestål.

Flygavdelningens ombudsman Johan Einarsson instämmer:

– Jag har heller aldrig flugit med dem. Och det är jag stolt över.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.