Close
Arbetet inne på UPS terminal på Sturup är tungt, med många manuella lyft. Paketen kan väga upp till 70 kilo.
Close

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

– Jag har varit regionalt skyddsombud i 15 år och aldrig sett en så dålig terminal. Och då har jag ändå besökt andra med riktigt usel arbetsmiljö, säger Bert Johansson på Transports Malmöavdelning.

UPS startades i USA och är världens största paketdistributör, med verksamhet i 200 länder. På Sturup hanterar terminalen flyggods, både sådant som kommer i särskilda flygcontainrar och på lastbil, från Danmark.

Transport har länge haft ögonen på arbetsplatsen. Bert Johansson och Anders Palmqvist är regionala skyddsombud (RSO) och åkte dit på försommaren, efter nya larm från anställda.

– Lokalen är gammal och inte anpassad för dagens paketmängder, säger Anders Palmqvist. All hantering av godset sker manuellt. Och då handlar det om paket som kan väga upp till 70 kilo.

Bert Johansson beskriver ett system där det ankommande godset med handkraft lastas upp på ett transportband som går i en rund slinga inne i terminalen. I mitten står UPS karaktäristiska, bruna lådformade distributionsbilar. Bilarna körs in i lokalen via en port, där rullbandet går på en ”bro” fyra meter upp i luften.

Bert Johansson och kollegan Anders Palmqvist noterade en rad riskabla moment. Ett uppstår när tunga paket rutschar ner från bron.

– Anställda har vittnat om att tunga paket kommer farande och att de måste vara beredda på att hoppa undan för att inte bli skadade, säger Anders Palmqvist.

Omkring tolv arbetare bemannar terminalen. Några står hela passet och knuffar paket över det breda bandet, andra lastar i eller ur bilar. För hand. Inga lyfthjälpmedel finns. Belysningen beskrivs som dålig och tempot är uppskruvat, enligt RSO:na.

På försommaren lade Anders Palmqvist ett skyddsstopp. Det riktas mot lossningen av lastbilarna från Köpenhamn. Vid det arbetet används utdragbara rullband, ramper som är omkring en meter långa.

– De fungerar dåligt och risken är stor att personalen skadar sig när de dras ut. På ett möte med företaget fick jag kännedom om incidenter som inträffat. Det framkom också att man inte tänkte göra några åtgärder för att komma till rätta med problemet. Då stoppade jag arbetet.

– Företaget gick med på kraven vi ställde. För att få i gång arbetet igen. Men sedan struntande man i det vi kommit överens om. Bland annat att det skulle vara dubbel bemanning såväl uppe vid bandet som ute på flaket, säger Anders Palmqvist.

Listan över brister kan göras lång, förklarar Bert Johansson. En handlar om farligt gods, som ibland finns i paketen. Reglerna säger att farligt gods ska lagras separat – i utrymmen med minst två utgångar.

– På UPS har man ställt dit en liten bod, som nås direkt från terminalen. Men det sitter galler för fönstren. Nödutgångarna i terminalen har varit blockerade av gods, när vi kollat. Skulle det börja brinna kan det bli en dödsfälla.

Facket följde upp skyddsstoppet med en så kallad 6:6a-anmälan. I mitten av oktober kom Arbetsmiljöverket till UPS.

Resultat blev ett inspektionsmeddelande på elva sidor. Verket slår bland annat ner på bristande arbetsorganisation och kräver att företaget gör en riskbedömning, och sedan en handlingsplan.

Den manuella hanteringen får ett eget kapitel. Såväl bilar som containrar är lastade från golv till tak med paket, som i vissa fall är mycket tunga. Godset ska lyftas för hand, upp på ett transportband i midjehöjd. Paket lyfts ibland över axelhöjd.

När lådorna ska till distributionsbilarna handlar det om att bära – en sträcka på uppåt 15–20 meter.

Arbetsmiljöverket slår också ner på att arbetsrotation saknas och att det är ont om utrymme där terminalarbetarna ska böja sig och lyfta gods.

I en punkt framgår att de anställda har små möjligheter att själva påverka arbetet och tempot. Personalen vittnar om att de inte kan växla sysslor, inte skifta mellan stående och sittande och inte heller ta pauser när det behövs.

Ett av de mer konkreta kraven handlar om att det inte finns knappar för att nödstoppa vissa transportband.

UPS har fått fram till den 28 januari på sig att hitta lösningar. Då kommer Arbetsmiljöverket på återbesök.

Parallellt har Transport fortsatt att granska arbetsmiljön. Anders Palmqvist kan konstatera att UPS inte uppfyller kraven på hälsoundersökning, som gäller vid allt nattarbete.

– Majoriteten av de anställda har inte blivit erbjudna någon hälsoundersökning. Det finns även frågetecken kring utbildning i hantering av farligt gods. Företaget hävdar att utbildning genomförts. Men det finns anställda som hävdar att de fått en kvarts instruktion samtidigt som de jobbar.

Vid en inspektion konstaterade Arbetsmiljöverket att UPS inte besiktigat terminalens lyftbord, som reglerna föreskriver. I november fick företaget ett föreläggande om sanktionsavgift på 400 000 kronor.

Transportarbetaren har sökt UPS platschef på Sturup. Utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.