Close
Arbetet inne på UPS terminal på Sturup är tungt, med många manuella lyft. Paketen kan väga upp till 70 kilo.
Close

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

– Jag har varit regionalt skyddsombud i 15 år och aldrig sett en så dålig terminal. Och då har jag ändå besökt andra med riktigt usel arbetsmiljö, säger Bert Johansson på Transports Malmöavdelning.

UPS startades i USA och är världens största paketdistributör, med verksamhet i 200 länder. På Sturup hanterar terminalen flyggods, både sådant som kommer i särskilda flygcontainrar och på lastbil, från Danmark.

Transport har länge haft ögonen på arbetsplatsen. Bert Johansson och Anders Palmqvist är regionala skyddsombud (RSO) och åkte dit på försommaren, efter nya larm från anställda.

– Lokalen är gammal och inte anpassad för dagens paketmängder, säger Anders Palmqvist. All hantering av godset sker manuellt. Och då handlar det om paket som kan väga upp till 70 kilo.

Bert Johansson beskriver ett system där det ankommande godset med handkraft lastas upp på ett transportband som går i en rund slinga inne i terminalen. I mitten står UPS karaktäristiska, bruna lådformade distributionsbilar. Bilarna körs in i lokalen via en port, där rullbandet går på en ”bro” fyra meter upp i luften.

Bert Johansson och kollegan Anders Palmqvist noterade en rad riskabla moment. Ett uppstår när tunga paket rutschar ner från bron.

– Anställda har vittnat om att tunga paket kommer farande och att de måste vara beredda på att hoppa undan för att inte bli skadade, säger Anders Palmqvist.

Omkring tolv arbetare bemannar terminalen. Några står hela passet och knuffar paket över det breda bandet, andra lastar i eller ur bilar. För hand. Inga lyfthjälpmedel finns. Belysningen beskrivs som dålig och tempot är uppskruvat, enligt RSO:na.

På försommaren lade Anders Palmqvist ett skyddsstopp. Det riktas mot lossningen av lastbilarna från Köpenhamn. Vid det arbetet används utdragbara rullband, ramper som är omkring en meter långa.

– De fungerar dåligt och risken är stor att personalen skadar sig när de dras ut. På ett möte med företaget fick jag kännedom om incidenter som inträffat. Det framkom också att man inte tänkte göra några åtgärder för att komma till rätta med problemet. Då stoppade jag arbetet.

– Företaget gick med på kraven vi ställde. För att få i gång arbetet igen. Men sedan struntande man i det vi kommit överens om. Bland annat att det skulle vara dubbel bemanning såväl uppe vid bandet som ute på flaket, säger Anders Palmqvist.

Listan över brister kan göras lång, förklarar Bert Johansson. En handlar om farligt gods, som ibland finns i paketen. Reglerna säger att farligt gods ska lagras separat – i utrymmen med minst två utgångar.

– På UPS har man ställt dit en liten bod, som nås direkt från terminalen. Men det sitter galler för fönstren. Nödutgångarna i terminalen har varit blockerade av gods, när vi kollat. Skulle det börja brinna kan det bli en dödsfälla.

Facket följde upp skyddsstoppet med en så kallad 6:6a-anmälan. I mitten av oktober kom Arbetsmiljöverket till UPS.

Resultat blev ett inspektionsmeddelande på elva sidor. Verket slår bland annat ner på bristande arbetsorganisation och kräver att företaget gör en riskbedömning, och sedan en handlingsplan.

Den manuella hanteringen får ett eget kapitel. Såväl bilar som containrar är lastade från golv till tak med paket, som i vissa fall är mycket tunga. Godset ska lyftas för hand, upp på ett transportband i midjehöjd. Paket lyfts ibland över axelhöjd.

När lådorna ska till distributionsbilarna handlar det om att bära – en sträcka på uppåt 15–20 meter.

Arbetsmiljöverket slår också ner på att arbetsrotation saknas och att det är ont om utrymme där terminalarbetarna ska böja sig och lyfta gods.

I en punkt framgår att de anställda har små möjligheter att själva påverka arbetet och tempot. Personalen vittnar om att de inte kan växla sysslor, inte skifta mellan stående och sittande och inte heller ta pauser när det behövs.

Ett av de mer konkreta kraven handlar om att det inte finns knappar för att nödstoppa vissa transportband.

UPS har fått fram till den 28 januari på sig att hitta lösningar. Då kommer Arbetsmiljöverket på återbesök.

Parallellt har Transport fortsatt att granska arbetsmiljön. Anders Palmqvist kan konstatera att UPS inte uppfyller kraven på hälsoundersökning, som gäller vid allt nattarbete.

– Majoriteten av de anställda har inte blivit erbjudna någon hälsoundersökning. Det finns även frågetecken kring utbildning i hantering av farligt gods. Företaget hävdar att utbildning genomförts. Men det finns anställda som hävdar att de fått en kvarts instruktion samtidigt som de jobbar.

Vid en inspektion konstaterade Arbetsmiljöverket att UPS inte besiktigat terminalens lyftbord, som reglerna föreskriver. I november fick företaget ett föreläggande om sanktionsavgift på 400 000 kronor.

Transportarbetaren har sökt UPS platschef på Sturup. Utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.