Close
Nermin Pudic är färdtjänstförare och fackligt aktiv. I bakgrunden: Emma Brodin, ordförande i Transports Örebroavdelning.
Close
corona

Stora brister i smittskyddet vid färdtjänstresor

Taxi. I Örebro har många färdtjänstförare varken fått handsprit, handskar eller instruktioner för hur bilarna ska rengöras för att undvika spridning av corona-smitta. – Det fungerar inte alls. Beställningscentralen lägger ut körningar där unga och gamla tvingas samåka, säger Nermin Pudic, färdtjänstförare och skyddsombud.

Transports avdelningar har valt olika strategier när virusfrågan är på allas läppar. I exempelvis Helsingborg säger man helt nej till besök.

Örebroavdelningen öppnar dörren när Transportarbetaren knackar på. Även medlemmar är välkomna – om man tar kontakt i förväg, berättar ordförande Emma Brodin. Hon konstaterar att avdelningen nu får mängder av telefonsamtal:

– Många som ringer är taxiförare. De är oroliga både för lönen och för att åkaren de kör för ska gå i konkurs.

Nermin Pudic dyker upp i fikarummet. Han är ett fackligt yrväder som med stöd av avdelningen lagt massor av krut på att organisera regionens taxi- och färdtjänstförare. Nu är han upprörd.

– Vi måste få tydliga instruktioner för desinfektion av bilarna. Och en bättre reseplanering. Att blanda gamla och unga i samma bil, som man gör nu, innebär stora risker för de äldre resenärerna. Jag kämpar också för att färdtjänsten ska ordna fram handsprit till förarna. Men där säger man att det är arbetsgivarens, åkarens, ansvar.

– Det är en jättejobbig situation. Vi har flera chaufförer som själva tillhör riskgrupperna. Jag befarar att förare kommer att dö, eftersom de inte har råd att gå ner på sjuklön. Och det handlar inte bara om den egna ekonomin. Många som har sjuksymptom kommer att fortsätta jobba. För att hjälpa åkaren.

Nermin Pudic frågar sig vad som händer med färdtjänstförarnas arbetsbelastning – om pandemin bryter ut på riktigt om ett par veckor. Han har skrivit ihop en så kallad 6 6a-anmälan med krav på åtgärder.

Bland de förändringar han vill se är att mängden passagerare minskar i färdtjänstbussarna. Ingen resenär ska heller sitta fram, bredvid föraren.

Avdelningens ena ombudsman, Clas Hellsing, nickar. Precis som de andra får han många samtal från oroliga medlemmar. Och det är inte bara inom taxi:

– Bensinstationerna är också påverkade. Liksom lager och terminaler. Handeln går ner och en terminal vill dra ner kraftigt på personalen. Flera samtal har faktiskt kommit från bensinstationer där föreståndare inte får tillräckligt med information från det egna bolaget. Då ringer de oss i stället.

Hur kommer facket att påverkas av corona-problematiken?

Avdelningsordförande Emma Brodin säger:

– Det beror förstås på hur pandemin utvecklas, men jag utgår från att vi kommer att få massor att göra. Särskilt till hösten. Vi försöker ladda för det.

Emma Brodin har ett starkt samhällsengagemang och noterar att befolkningen hamstrar. Hon har snackat med lastbilschaufförer som kör toapapper för brinnande livet.

– Flera förare har vittnat om att industrierna har stängt toaletterna som chaufförerna tidigare kunnat använda. Hygienen blir ett stort problem.

– Man skulle ju önska att pandemin får människor att tänka till. Nu testas verkligen samhället. Kanske kan det bli lite mindre individualistiskt. Bli lite mer som förr, när folk var mer solidariska och kollektivistiska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronnie Persson:
    21 mars, 2020

    Det här är en nationell fråga med färdtjänsten och hur kunder samkörs och regeringen behöver nog gå in och styra upp ett regelverk kring hur samkörning ska ske för att få stopp på smittspridningen. Kan de ändra allt annat nu, så är detta heller inget problem. Blir vi chaufförer borta från jobbet, så drabbar det andra mycket utsatta grupper i samhället.

  2. Maria Giliusson:
    20 mars, 2020

    Samma bekymmer i Blekinge.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.