Stora brister i smittskyddet vid färdtjänstresor
Taxi. I Örebro har många färdtjänstförare varken fått handsprit, handskar eller instruktioner för hur bilarna ska rengöras för att undvika spridning av corona-smitta. – Det fungerar inte alls. Beställningscentralen lägger ut körningar där unga och gamla tvingas samåka, säger Nermin Pudic, färdtjänstförare och skyddsombud.
Transports avdelningar har valt olika strategier när virusfrågan är på allas läppar. I exempelvis Helsingborg säger man helt nej till besök.
Örebroavdelningen öppnar dörren när Transportarbetaren knackar på. Även medlemmar är välkomna – om man tar kontakt i förväg, berättar ordförande Emma Brodin. Hon konstaterar att avdelningen nu får mängder av telefonsamtal:
– Många som ringer är taxiförare. De är oroliga både för lönen och för att åkaren de kör för ska gå i konkurs.
Nermin Pudic dyker upp i fikarummet. Han är ett fackligt yrväder som med stöd av avdelningen lagt massor av krut på att organisera regionens taxi- och färdtjänstförare. Nu är han upprörd.
– Vi måste få tydliga instruktioner för desinfektion av bilarna. Och en bättre reseplanering. Att blanda gamla och unga i samma bil, som man gör nu, innebär stora risker för de äldre resenärerna. Jag kämpar också för att färdtjänsten ska ordna fram handsprit till förarna. Men där säger man att det är arbetsgivarens, åkarens, ansvar.
– Det är en jättejobbig situation. Vi har flera chaufförer som själva tillhör riskgrupperna. Jag befarar att förare kommer att dö, eftersom de inte har råd att gå ner på sjuklön. Och det handlar inte bara om den egna ekonomin. Många som har sjuksymptom kommer att fortsätta jobba. För att hjälpa åkaren.
Nermin Pudic frågar sig vad som händer med färdtjänstförarnas arbetsbelastning – om pandemin bryter ut på riktigt om ett par veckor. Han har skrivit ihop en så kallad 6 6a-anmälan med krav på åtgärder.
Bland de förändringar han vill se är att mängden passagerare minskar i färdtjänstbussarna. Ingen resenär ska heller sitta fram, bredvid föraren.
Avdelningens ena ombudsman, Clas Hellsing, nickar. Precis som de andra får han många samtal från oroliga medlemmar. Och det är inte bara inom taxi:
– Bensinstationerna är också påverkade. Liksom lager och terminaler. Handeln går ner och en terminal vill dra ner kraftigt på personalen. Flera samtal har faktiskt kommit från bensinstationer där föreståndare inte får tillräckligt med information från det egna bolaget. Då ringer de oss i stället.
Hur kommer facket att påverkas av corona-problematiken?
Avdelningsordförande Emma Brodin säger:
– Det beror förstås på hur pandemin utvecklas, men jag utgår från att vi kommer att få massor att göra. Särskilt till hösten. Vi försöker ladda för det.
Emma Brodin har ett starkt samhällsengagemang och noterar att befolkningen hamstrar. Hon har snackat med lastbilschaufförer som kör toapapper för brinnande livet.
– Flera förare har vittnat om att industrierna har stängt toaletterna som chaufförerna tidigare kunnat använda. Hygienen blir ett stort problem.
– Man skulle ju önska att pandemin får människor att tänka till. Nu testas verkligen samhället. Kanske kan det bli lite mindre individualistiskt. Bli lite mer som förr, när folk var mer solidariska och kollektivistiska.