Close
Remi Kopperud är norska polisens insatsledare vid gränskontrollen i Svinesund.
Close
corona

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

– Tunga lastbilar får passera. Detsamma gäller varubilar. Fast alla yrkesförare får genomgå en kontroll och måste följa vissa restriktioner, säger Remi Kopperud.

Han är insatsledare för polisstyrkan som är stationerad vid Svinesundsbron. Dygnet runt stoppas alla fordon. Lastbilar måste rulla in vid tullkontrollen. Privatbilister förhörs ingående, förklarar Kopperud:

– Utgångspunkten är att Norge är stängt för utländska besökare. Det gäller oavsett om man kommer med bil, tåg eller buss. Undantag görs för jobbpendlare. Norrmän som kan visa att de jobbar i Sverige. Och samma sak omvänt. Svenskar som har arbete på norska sidan.

– Godstrafiken kan alltså köra in i Norge och leverera sina varor, utan särskilda krav på var eller när man måste ut igen.

Så här långt har privatresenärerna i huvudsak visat förståelse för Norges drastiska beslut, tycker Remi Kopperud.

– De flesta gör det, men inte alla. Vi har exempelvis haft turister, svenskar, som åkt på lång Thailandsemester från Oslos flygplats Gardermoen. De har flugits hem, direkt till Sverige, och vill hämta bilen på Gardermoen.

– Det säger vi nej till. Folk får hitta en annan lösning, som att anlita en bärgningsfirma.

Enligt Remi Kopperud tillåts alla norrmän återvända till sitt hemland. Men den som kommer till gränsen hamnar i karantän. I 14 dagar. En karantän som bygger på tillit. Det vill säga återvändare får lova att hålla sig inomhus, hemma, i två veckor.

Den som ertappas med att bryta mot karantänsreglerna riskerar böter på uppåt 20 000 norska kronor. Eller ännu mer, något tak är inte satt.

Många bilister i regionen är klara över att gränsen stängts. Men fortfarande måste polisen avvisa besökare. Insatsledare Kopperud hade gärna sett att svenska myndigheter hade satt upp en informationstavla före bron. Som det är nu ges inga besked förrän man kört motorvägen ändå fram till gränskontrollen – utan möjlighet att vända.

Polisinsatsen tar stora resurser i anspråk och den norska polismyndigheten får hjälp av försvarsmakten, för att bemanna alla gränsövergångar. I nuläget har regeringen inte aviserat nya hårdare inrese-restriktioner. I stället är det andra väntade beslut som skapar debatt.

– Det som är på gång är ett alkoholstopp på restauranger och krogar, säger Remi Kopperud. Det är för att folk inte ska ta ett glas för mycket och glömma försiktighetsåtgärderna. Som att hålla ordentligt avstånd vid bardisken.

Under vår intervju kommer en handfull personbilar. Nästan alla släpps igenom, det kan vara hantverkare som fått godkänt för jobb i Norge. Eller jobbpendlare.

Samtidigt ökar strömmen av lastbilar som svänger in vid tullfiltret. På den stora väntplanen står flera lätta lastbilarna tätt bredvid varandra. Ett frenetiskt arbete pågår med att lasta över flyttgods från en polskregistrerad bil till en norsk.

– Vi får inte fortsätta in i Norge med den polska, förklarar en man genom en serie ivriga gester.

Vid en dragbil står den polske föraren Tomasz Tanyovski. Hur har corona-krisen påverkat honom hittills?

– Inte så mycket, säger han i den iskalla vårvinden. Hemma i Polen har vi bara runt 540 smittade, än så länge. Men visst är jag orolig för att det ska bli en långvarig global ekonomisk nedgång.

Någon kilometer från den mäktiga Svinesundsbron ligger två stora köpcentra. Det största, med mängder av butiker och snabbmatsrestauranger, är byggt på en åker. Hit vallfärdar köpstarka norrmän för att köpa snus, godis, mat, kläder…

– Fast inte nu längre, suckar en butiksanställd där man redan innan påsk rear ut tonvis med påskgodis.

Vid de flesta butikerna sitter rea-skyltar. En del affärer och kaféer har valt att helt bomma igen.

Det känns lite kusligt. Är det så här världen kommer att se ut vid en avgrundsdjup depression? Eller en total klimatkollaps.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. magnus Nillson:
    24 maj, 2020

    ja s norrmän diskriminerar oss svenskar vi stoppas men dammnmark.island och finland får tydligen åka in i norge ser man hurt norska regeringen diskriminerar oss svenskar medan andra nordiska länder får lyxgenomgång utan veta om dom är smittade då går det bra. vi svenskar känner oss illa behandlade av norges regering tackk för r illa syn på oss svenskar

  2. Peter Carlsson:
    25 mars, 2020

    Vad menar du med att dra in klimatet i transporter o stängda gränser.🤔

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.